Planer och Funderingar

27/9-09 Söndag

På senaste tiden så har jag haft en hel del funderingar över min planering. I början av terminen så hade jag lagt upp det på så vis att jag varje vecka skulle måla 1 tavla, ta fakta från 2 klassiker plus något mer. Och om det övriga skolarbetet hade varit lika lätt nu som de första veckorna så hade det kanske kunnat gå, dock så räknade jag ju inte med skolarbetet ocg nu är jag ju dessutom med i Zon Moderna.
Och helt ärligt: nästan varje vecka så har jag hunnit med mindre än vad jag i början utav veckan förutsatt mig.
Dock så är jag (konstigt nog eftersom det krävs otroligt mycket för att jag ska bli nöjd) så känner jag mig ändå ganska nöjd, eftersom jag gör så gott jag kan. Oftast så brukar det inte räcka med att bara säga att jag har gjort mitt bästa, men angående det här projektet så känns det faktiskt okej att tänka att ingen annan skulle kunna göra bättre.
Jag vet att det inte alls behöver vara sant, men det är lite så det känns, och jag skäms inte över att säga att det är en sjukt skön känsla.
Dock så kommer jag att göra en del ändringar i planeringen. Jag kommer göra om det som så, att istället för att ha flera olika saker att göra varje vecka så ska jag försöka välja ut EN sak att koncentrera mig på, och sen om jag hinner så gör jag mer.
Till exempel att jag en vecka fokuserar på faktan och tar fakta från så många klassiker jag hinner, eller att jag en vecka målar av en tavla (det kommer förmodligen bli mest målande eftersom det är bland det viktigaste och tar längst tid) osv.
På det sättet så tror jag att jag blir mindre stressad och känner mig mer samlad och fokuserad eftersom jag slipper ha så många bollar i luften.
Dock planerar jag ändå att innan vårterminen ha målat av de sjuttom tavlor jag i början av terminen förutsatt mig. Jag har tänkt att även om jag inte gör en i veckan som jag från början tänkt så kan jag "måla ifatt" under loven innan vårterminen.
Under den här helgen så påbörjade jag tre tavlor. Jag tror att en av anledningarna till att jag är lite seg på att göra tavlor är att jag tycker processen att sätta igång är jobbig. Man ska göra rutsystem över bilden man målar av och man ska göra rutsystem över sitt papper och sen ska man rita av allt innan man kan börja måla osv. Men nu har jag tre (eller snarare fyra om jag räknar med en som jag påbörjade för otroligt länge sen) som är påbörjade så jag hoppas att jag ska hinna "måla ifatt" lite redan nästa vecka. Särskilt eftersom vi inte ska till Moderna Muséet den veckan också!
Och sen så MÅSTE jag faktiskt börja skriva brevet till Anders Öjebo! Jag vet igentligen inte varför det ska vara så svårt att sätta igång med det eftersom det inte är i närheten lika läskigt som att skicka mailet till rektorn (som ännu inte sagt varken ja eller nej, MEN han har sagt att han ska prata med de inblandade och höra med dem).
Såklart är jag rädd att Anders Öjebo inte ska vilja ge mig varken intervju eller autograf men utställingens kvalité kommer inte att påverkas så värst mycket utav det (det vore ju extremt synd att inte kunna ha med en intervju med honom såklart men det är absolut värre och få ett nej från rektorn så att säga) tror jag.


Bild nr.3: Skogens Konung

27/9 Söndag
Jag målade av en bild (med rutsystem) på Skogens Konung (Bambis pappa).

Bakgrund till skälet att jag valde bilden
Bilden har ända sedan jag var liten varit en av mina favoritbilder från Bambi (och en av mina största favoritbilder bland alla klassiker). 
Något som jag farscinerats av sedan länge i Bambi är hur otroligt verkliga hjortarna ser ut, fastän de är tecknade, och på just den närbilden (på Bambis pappa) så ser han snäppet ännu verkligare ut. Jag vet inte exakt vad det är som gör att han ser så väldigt annorlunda ut på just den bilden jämfört med de andra. Jag tror att det delvis beror på att npsryggens form är lite annorlunda, nosen ser mer ut som en mule eftersom det svarta inte är helt begrönsat till den fyrkantiga formen den annars har, och pälsen ser mer "pälsig" ut.
Men alldeles nyligen upptäckte jag något annat som jag faktiskt skäms för att inte ha upptäckt tidigare. Jag har varje gång jga ska måla/rita skogens konung haft problem med hur hans färgteckning ser ut och har då tittat på bilder jag tidigare skrivit ut och då även bilden jag målat av nu, och endå har jag haft problem.
Men för någon vecka sen så upptäkcte jag ett av huvudskälen till att han ser så annorlunda ut på bilden:
FÄRGTECKNINGEN ÄR ANNORLUNDA! Jag vet inte om det är ett misstag eller om det är meningen att det ska vara så (inte för att jag förstår varför man skulle göra så men vem vet vad dom tänkte på).
Jag orkar inte skriva och förklara här vad som är annorlunda men om någon skulle vara intresserad så kan jag ta upp det med den.

Jag har dock inte varit så duktig på att ta kort på bilden för att visa utvecklingen( jag vet inte varför det blev så, jag glömde bort det helt enkelt), något jag är väldigt arg på, särskilt som den här bilden är så viktig för mig.

Skissen gjordes
Det kändes väldigt surt att göra skissen eftersom jag redan en gång tidigare faktiskt gjort den. Dock blev jag så missnöjd och jag råkade göra en hel massa misstag med rutssystemet och det var bågot skumt med materialet för det gick knappt att sudda osv. så jag målade över den.
Innan jag började rita upp bilden så gjorde jag om rutsystemet så det blev mindre rutor, eftersom det var (och är) otroligt viktigt för mig att bilden blir så perfekt som jag bara kan eftersom den är så speciell.
Att sedan rita upp själva bilden tog inte så fasligt lång tid. Det som tog längst tid var nog mulen och ögonen, och i början råkade jag klanta mig och rita in bilden på fel ställe i rutsystemet så jag var tvungen att sudda. Dock även fast jag gjort mitt absolut yttersta för att följa rutsystemet till punkt och pricka så tyckte jag ändå inte min bild verkade bli i närheten så fin som originalet. Men som jag tidigare nämnt i samband med bild nr. 2 (Snövit, tror jag visst det var), i såna här lägen så ska man inte lita på instinkten, utan på ögonen: även om skissen i mitt perspektiv kändes fel så såg jag ju att jag följt rutsystemet, så det var bara att köra på. En annan anldening till att min skiss inte var lika fin var ju också att den inte ens var färglagd, så då är det ju klart att originalet var finare eftersom det var klart.

Bakgrunden gjordes
Bakgrunden gjordes i oljefärg och till skillnad från de flesta andra bakgrunderna i Bambi (och även de andra klassikerna) så hade den här bilden en väldigt enkel bakgrund. Det var bara himmel som bestod av vit och några få andra ljusa nyanser. Visst tog det sin tid att måla den endå, men det gick enkelt och snabbt jämfört med Snövit och Filurkatten.
brun o ful
Skogens konung målas
Till skillnad från Snövit så hade jag inte lika stora problem att blanda till rätt färg till den här bilden. Dock trots att färgerna var de rätta (jag testade som vanligt genom att lägga lite färg på originalet) så såg det så OTROLIGT FEL ut på min bild. Men jag fortsatte i alla fall eftersom jag av de tidigare bilderna lärt mig att det för det mesta ser skumt ut innan bilden är helt färdig. Dock senare (när jag målat lite fler områden) så gjorde jag om ett par av de bruna nyanserna (de på bilden ovan) så de blev lite ljusare (de var lite för mörka när den här bilden togs).
Ett annat problem jag hade var att färgerna av någon anledning täckte otroligt dåligt (jag har ingen aning om varför) så alla områden på Konungen är målade cirka tio gånger för att det skulle täcka helt och hållet överallt. Man kan se på den här ofärdiga bilden ovan att det är en hel massa ljusare områden överallt i de bruna färgerna.
Annars så gick det bra och trots att det kändes väldigt motigt under arbetets gång så är jag väldigt nöjd med resultatet nu när den är klar, och det känns väldigt skönt!

klar konung


Svartvit Odjuret

Som jag tidigare nämnt så har jag blivit tvungen att hitta tidsbesparande alternativ till många av de bilder jag vill måla/rita av.
Liksom jag gjorde en bild från Alice i Underlandet i bläck och blyerts så gjorde jag likadant med en bild på Odjuret.
Jag hade sen länge planerat att måla bilden i akryl, men kom sedan fram till att det finns minst 2-3 andra bilder från den klassikern jag tycker det är viktigare att de blir i färg, så jag valde att göra samma sak med Odjuret som Alice i Underlandet och göra den i bläck och blyerts.

Den var redan påbörjad när jag la upp den svartvita bilden på Alice i Underlandet och avslutades för ungefär två veckor sedan, men jag har inte hunnit skriva om den förrän nu.

Eftersom jag hade rutsysten och det var en tydlig närbild så stötte jag aldrig på några större svårigheter. Det var ungefär som vanligt, att vissa streck och linjer ser fel ut i skissen, men när bilden är klar och man suddat bort rutsystemet så ser man att det faktiskt blev bra.
Det svåraste var nog att få till rätt nyans på alla färger och skuggor. Jag är inte så van att göra om färgbilder till svartvita så det var ganska ovant och Odjuret har väldigt många olika nyanser och färger, plus att det var en hel del skuggningar på den här bilden, så det var en utmaning. Dock tycker jag endå att resultatet blev helt okej.
Svartvit Odjuret


The BIG fear!

22/9 Tisdag
Nu är det gjort! Det mentalt ABSOLUT JOBBIGASTE inom det här projektet! Nämligen: Att skicka ett mail till rektorn och be om att få använda en bit av matsalen till utställningshall.När jag bara tänker på saken rent objektivt så är det ju en så simpel sak att göra. Men ändå inte. Jag skulle igentligen skickat mailet redan vecka 37, men av olika anledningar så blev det inte av. Men främst så var det bara det att jag var så nervös över att skicka det så jag hittade på ursäkter för att skjuta upp det hela tiden.
Att jag tyckte det var så jobbigt att skicka mailet var för att jag är livrädd att få ett nej. Jag har absolut INGEN ANING om vart jag ska ha utställningen i såna fall, för det finns INGEN lokal som är ens hälften så bra som den.
Jag skickade mailet för ett par dagar sedan och igår svarade han. Och han sa inte nej, men han sa inte heller ja. Han sa att han skulle prata med Ann-marie och några andra och höra med dom så jag hoppas VERKLIGEN att det blir bra!
Personligen tycker jag inte att min begäran är det minsta orimlig eller till något större mesvär, eftersom det ju faktiskt bara rör sig om en, eller max två heldagar som lokalen blir upptagen.
Men jag får vänta och se och hoppas på det bästa!


En anna sak som rent mentalt har känts jobbig är brevet till Anders Öjebo (den svenska röstskådespelaren i Sverige som, så som jag har förstått det, gjort flest disneyröster).
Jag bestämde ju sen länge att jag skulle skriva ett brev till honom och be om att få ställa lite frågor till honom om hans karriär som röstskådespelare och så. (Det ultimata skulle ju vara om han även skulle komma på utställningen, men den chansen är ju tämligen liten)
Det svåra med brevet är också att jag vill verkligen få det att framgå att jag beundrar honom jättemycket, utan att låta som en efterhängsen liten stalker (hur stavas det?). Och sen måste brevet vara väldigt bra formulerat, jag vill att det ska vara ganska personligt men inte för mycket. Jag kan i alla fall säga att jag är otroligt tacksam för mina goda svenskakunskaper som förhoppningsvis kommer till hjälp!
Dock kommer jag få en satans skrivkramp eftersom brevet ska vara handskrivet och som vi alla vet så är väl inte min handstil den mest lättlästa.
Dock så KAN jag faktiskt skriva fint och tydligt men det tar skitlång tid och jag får svinont i handen av det så jag har några smärtsamma timmar att se fram emot men det blir nog bra med det också!

 


Bambi bilder

Som jag tidigare nämnt så har jag väldigt mycket Bambi bilder som jag gjort (både övningsbilder, skisser och målningar) så jag tänkte ta och försöka hinna lägga upp alla dessa (dock endast de som ännu finns inskannade på datorn!) nu i ett svep så har jag det gjort.
Jag kommer inte ihåg exakt i vilken ordning de är gjorda men jag ska försöka så gott jag kan att lägga upp de i ordning, och jag börjar med de äldsta.


fula


Övningsbilder
För att lära mig att rita Bambi så bra som möjligt på egen hand så har jag ritat av honom i flera olika poser. Dessa tre bilder är avritade från en av Bambiböckerna (barnböcker alltså) jag har. Bilderna i boken var inte riktigt så lika filmen som jag föredrar men tillräckligt för att öva sig att rita av dem.
Bilderna är först skissade i blyerts och sen fyllde jag i konturerna med bläck och färglade sen med vanliga färgpennor.
Den enda av dessa tre bilder jag faktiskt blev nöjd med, är den i övre vänstra hörnet (den med snön), vilket är ganska konstigt eftersom jag haft väldigt svårt med just den vinkeln av huvudet.


bambi stor

1:a bilderna på Bambi som vuxen 
Eftersom jag hela tiden ritat Bami som liten så ville jag ha lite omväxligt och även lära mig rita honom som vuxen. Det visade sig faktiskt vara enklare än att rita honom som barn (förmodligen för att jag vant mig vid själva "Bambi-stilen" men också för att han som vuxen var något mer lik den stilen jag själv skulle använt när ritade hjortar).
Den första bilden (den i övre vänstra hörnet) blev faktiskt den bästa, och trots att det var ganska länge sen den gjordes så är jag fortfarande ganska nöjd med den).


bambi vuxen igen
Vuxen Bambi nr. 2
Eftersom det var roligt att rita Bambi som vuxen så gjorde jag ganska snart nya bilder. Liksom den förra så blev även den första bilden på den här teckningen den bästa (överst på bilden). Jag är fortfarande väldigt nöjd med den.
Den andra bilen (nedre vänstra hörnet) är jag också ganska nöjd med, med tanke på att det var en väldigt svårt vinkel.
Den tredje bilden däremot blev totalt misslyckad (därav kladdet). Vinkeln var även på den bilden svår med jag lyckades mycket sämre med den.

En annan anledning till att jag så plötsligt började rita en massa vuxna "Bambisar" var att jag vid den här tiden hittade en ny webbsida med en massa väldigt fina (och STORA!) Disneybilder och däribland väldigt mycket Bambi.
Sidan hade väldigt mycket bilder på Bambi som vuxen, något som är väldigt svårt att hitta så det var då jag kunde komma igång med att öva på att rita honom som stor.
Det bästa var att det fanns väldigt många "sekveneser" i ickefärglagd form (även utan bakgrund). Till exempel så fanns en sekvens med när Bambi håller på att snubbla men sedan återfår balansen.

Här är en bit ur sekvensen (den består igentligen av många fler bilder men jag ville bara visa principen)
återfår balans

huvuden Bambi
Övningsbilder på ansiktsuttryck
Jag hade tränat mycket på att lära mig Bambis proportioner och kropp, men något jag var betydligt sämre på var hans olika ansiktsuttryck och svårare vinklar på huvudet. Det är svårt att få tag på sådana "model sheets" som de kallas i fin kvalité. Jag hitytade mycket riktigt inga med fin kvalité (de var dessutom små) men jag nöjde mig med det och gjorde så gott jag kunde. (Dock någon månad senare så hittade jag faktiskt samma modelsheet som både var större och hade snyggare kvalité, men det får man väl leva med, jag var glad att jag hittade det överhuvudtaget.)
Det var väldigt olika med vilka jag blev nöjd med. Jag är fortfarande mycket nöjd med bilden där han gäspar, ganska nöjd med den där han är arg och och den där han tittar ner och man ser hans huvud bakifrån.
De övriga är jag inte så förtjust i, men det kan ju inte alltid bli bra.

2 st Bambi
Övningsbilder
Dessa två bilder är några utav mina senare bilder. De är definitivt inte nya, utan de gjordes någon gång i vintras tror jag, men någon månad senare så började jag med en "Disneypaus" på några månader (i samband med mitt Silver Fang-projekt i ESO) för att jag skulle orka hålla igång i mitt projektarbete.
Jag var väldigt nöjd med de här bilderna när de var nya, och jag tycker fortfarande att de är helt okej och jag skulle tro att det är ungefär på den här nivån min kapacitet på att rita Bambi ligger i nuläget.


Bambi i akvarell
Bambi i akvarell
Denn bild är gjord med akvarellpennor och vatten och jag använde även ett rutsystem. Den största anledningen till att jag använde rutsystem är att jag planerar (det har inte blivit av än) att göra två bilder till fast jag ska använda andra material att måla med. Sedan skulle de sitta bredvid varandra så att man ser skillnaderna.
Bilden jag ritar av är en ofärglagd liten skiss och Bambi har på den bilden inte fått exakt det utseendet han har i filmen, men det är väldigt likt.
När de är uppsatta på rad så ska den första se ut i princip som skissen: ofärglagd och gjord med konturpenna i en "skissig" stil.
Den andra ska vara bilden ovan. Den är färglagd så att färgerna är så som de ser ut i filmen fast lite mer abstrakta.
Den tredje ska vara i akryl och färgerna ska vara precis som de är i filmen.

Poängen med dessa bilder är att visa på att det inte bara är att rita ett tecknat rådjur och bestämma att "det här är Bambi" utan det är en lång process av arbete och det tar tid att arbeta fram utseendet hos en karaktär.
Bambi i vattenfärg igen
Bambi i vattenfärg
I februari (om jag inte minns fel) det här året så rensade en av mina kompisar sitt rum. Hon gav mig en hel massa utav det hon rensat ut som hon tänkte att jag kanske var intresserad av (lite mangor och sånt bland annat) och en stor del av dessa saker var konstnärsmaterial. Det var både penslar, canvasdukar, akryl, akvarell hobbyfärg mm.
Det var också en låda med vattenfärg (såna man hade när man var liten), dock var färgskalan betydligt mer utrustad än den vanliga med 6-8 färger. Den här låda hade hela 24 färger! Jag blev eld och lågor och började redan samma dag att använda den.
Eftersom jag var så pass ovan vid vattenfärg så valde jag att börja att måla en enkel bild med Bambi eftersom jag var mest van vid honom.
Trots att jag inte är helt nöjd med bilden som helhet så är jag fortfarande otroligt nöjd med Bambis proportioner! (Borträknat öronen som är lite för små och spetsiga) Ett av mina största problem angående dem har nämligen varit att göra hans huvud tillräckligt stort. Det är nämligen större än halva hans mage vilket har varit väldigt svårt att rita utan att det känns fel (dock upptäcker man ju när man är klar att det faktiskt blev väldigt bra).

mamam akryl
Bambis mamma
Bambi är den enda klassikern som jag bestämt mig för att göra en helt avmålad bild med rutsystem till varje karaktär.
Den här bilden på Bambis mamma är den första av dessa som blev klar (jag påbörjade en med Ronno för över ett och ett halvt år sedan men den är inte avslutad ännu).
Jag valde bilden för att jag tyckte att hon var väldigt fin på den men också för att den hade en väldigt enkel bakgrund och för att den var en närbild (närbilder är enklare eftersom detaljerna blir större och det blir inte lika pilligt så att säga) med en lätt vinkel.
Eftersom det är en av de första bilderna jag någonsin gjort som är helt avmålad utan några ändringar från min sida så har den en hel del fel i färgerna. Man ser det inte om man inte har originalet jag målade av ifrån bredvid.
Färgerna är för bruna. När jag målar av något så brukar jag som jag tidigare nämnt, måla en liten, liten bit på originalet för att kontrollera att färgen verkligen stämmer. Det gjorde jag också när den här bilden gjordes och jag så när jag jämförde, att färgerna ingentligen skulle vara mera rosa-röda. Dock tyckte jag redan att färgerna var för röd-rosa så jag litade till min instinkt (det kändes liksom fel att måla ett rosa rådjur) istället för mina ögon och lät färgerna vara som de var. Och visst, när man bara tittar på bilden så ser den ju bra ut, men om man jämför så ser man tydligt att den är för brun.
Så vad lärde jag mig av detta?
jo, lita inte på instinkten (vanligtvis brukar det ju vara tvärtom men inte i det här fallet) utan på ögonen, och även om färgen känns jättejättefel när man börjar måla, men den stämmer när man jämför med originalet så ska man bara köra på. Det är först när de andra färgerna tillkommit och bilden är klar som man faktiskt ser hur det blir, och har man då följt ögonen så blir det bra.
upg. kroppsspråk
Uppgift: kroppsspråk
Den här bilden gjordes faktiskt i samband med Svenska B. Jag skulle hålle ett föredrag om kroppsspråk och jag tog då bland annat upp, angående Bambi, hur otroligt bra de har behållit hjortarnas väsen genom att till det yttersta behålla deras kroppsspråk.
Till redovisningen så gjorde jag en bild med bläck och blyerts där jag jämförde den tecknade Bambi med ett riktigt (åtminståne så riktigt jag kunde göra det) kid.
När man tittar på Bambi i filmen så ser han verkligen ut som ett kid och man tänker verkligen att så ser ett kid ut, men det är till en otroligt stor del kroppspråket som gör det. Man lade bara till precis så pass mycket mänskliga uttryck så att vi som tittare ska förstå vad djuren känner.
Men trots att man tycker att Bambi är så väldigt lik ett riktigt rådjur så är det ändå en väldigt stor skillnad och det var därför jag gjorde den här bilen.
Eftersom den gjordes mitt under min Disneypaus så hade jag inte ritat Bambi på ett tag, men jag tycker endå att han blev bra bortsett från öronen som åter igen blev för spetsiga.
Däremot är jag otroligt nöjd med det "riktiga" kidet! Jag har i princip aldrig ritat ett verklighetstroget rådjur så jag är väldigt stolt över det. Jag gjorde det inte helt ur huvudet dock, utan jag hade en bild på en tidig, väldigt enkel skiss på Bambi (innan han började se "alltför tecknad" ut) som inte var så mycket mer än en siluett med ett öga.
Inspiration av Tyrus W.
Tyrus wong inspirerad egen tolkning
Som jag tidigare nämnt så är jag väldigt farcinerad utav Tyrus Wongs (bakgrundstecknaren till Bambi)bilder och i somras så bestämde jag mig för att göra egen tolkning utav min favoritscen ("Gallop of the stags") i filmen, inspirerad utav Tyrus Wongs konceptbilder till klassikern.
Bilden är först skissad i blyerts o sedan färglagd med vanliga färgpennor. Jag är väldigt nöjd med hur jag lyckades med den förenklade stilen och sättet att använda färgerna som Tyrus. Dock är jag inte nöjd med himlen, det blev en för stor kontrast mellan det vita och det lila. Jag är inte heller så nöjd med stämningen i bilden. Scenen jag gjorde en egen tolkning av är en otroligt mäktig scen, men min bild känns lite för stillsam.
Jag har funderat på att göra en till tolkning av den här scenen och då försöka fånga den mäktiga känslan bättre.
enkel skiss
Skiss inspirerad av Tyrus W.
Den här bilden gjordes inte i något speciellt syfte mer än att jag hade tråkigt om jag ska vara ärlig. Jag satt i bildsalen och hade håltimme (det var väl två veckor sedan ungefär) och väntade på Ylwa.
Jag tänkte att den skulle vara gjord i lite Tyrus Wong stil, men det blev inte så lyckat eftersom den har lite för mycket detaljer (framför allt hjorten).
I hans bilder så är det i princip aldrig några tydliga konturer utan han jobbar endast med skuggor och nyanser (inte alltid dock, men för det mesta) och bilderna får därför ofta en väldigt mjuk stämning över sig.
Även om bilden inte blev riktigt som jag tänkt så tycker jag endå att den är rätt okej för att vara gjord på tyo 20 minuter (särskilt skuggan, eftersom jag är väldigt ovan att jobba med skuggor på marken). 

Allmänna bilder

Innan jag officiellt började på mitt projekt så har jag gjort flera bilder och skisser. Eftersom Bambi är min favorit så har det blivit att jag gjort mest bilder från den klassikern. (Dock nu när projektet är igång på allvar så har jag sett till att hålla på en hård självdiciplin så att jag inte står på utställningen och upptäcker att jag bara har Bambi bilder att visa.)
Jag har fler bilder än de jag lägger upp just nu (de är de äldsta och ligger i mina gamla skissblock, så jag har inte orkat gräva fram dem ur röran än) men jag hinner ändå inte lägga upp alla nu.
Eftersom det var så länge sedan flera av bilderna gjordes (eftersom jag inte officiellt börjat med projektet) så tänker jag bara berätta lite kortfattat om varje bild.

(Klockan är ganska mycket så jag kommer nog bara lägga upp ett fåtal idag men jag fortsätter imorrn om jag hinner.)


akvarell

Ronno
Bilden är gjord med akvarellpennor och vatten och föreställer hjorthannen som försöker "stjäla" Faline från Bambi och de två slåss sedan om hinden (är det inte så rådjurshonor kallas?). Man får aldrig reda på hans namn i filmen men han heter Ronno.
Trots att han bara är med i cirka 2 minuter av filmen så blev jag väldigt fäst vid karaktären.
Men i filmen framstår han bara som en ond skurk som försöker ta ifrån Bambi hans flicka och jag ville visa en annan sida av honom (som jag tänkte mig honom det vill säga) där han inte framstod som ond och våldsam.
Bilden blev klar för ungefär ett och ett halvt år sedan (om jag minns rätt) och den är definitivt inte perfekt men jag är ganska nöjd ändå.



vattenfärg

Alice
Detta är min allra första bild på Alice (gjordes någon gång uder vintern i ettan tror jag). Bilden är gjord  med vattenfärg och jag målade av en bild (dock ändrade jag på några saker som bakgrundsfärger, dörren och golvet som var rutigt på bilden jag målade av) som jag faktiskt inte vet om den gjordes i samband med boken eller klassikern (mycket pinsamt!).
Jag är inte det minsta nöjd med själva Alice och då är det främst ansiktet jag tänker på. Jag tycker hon ser ut som en trädocka, den högra skon ser inte ut som en sko/fot och hennes händer ser allmänt klumpiga ut.
Dock är jag nöjd med bakgrunden. När bilden gjordes var jag väldigt ovan vid vattenfärg (hade inte envänt det på flera år) och var osäker på hur det skulle gå att arbeta med nyanser (framför allt på draperiet osv.).
Men det gick bättre än jag väntat mig, så jag är helt klart nöjd med bakgrunden.




Bambi- concept art
Det var ungefär förra sommaren som jag upptäckte Tyrus Wong, bakgrundstecknaren till Bambi. Jag blev direkt otroligt farscinerad av hans sätt att jobba med färger och nyanser och på ett väldigt abstrakt, men endå tydligt sätt få fram vackra och lättolkade bilder.
Jag gjorde ett enkelt rutsystem (typ fyra eller sex rutor) på en av hans bilder och målade av den med akvarellpennor. Dock var bilden mycket snyggare innan jag använde vattnet så jag ångrar djupt att jag inte scannade in den i datorn innan jag "vattnade" den.
Den främsta anledningen till att den blev sämre efteråt är att jag fick lite panik (vattnet torkar ju så fort) och började mot slutet bara dra penseln med en massa vatten fram och tillbaka istället för att metodiskt arbeta med nyanserna. Det ledde till just det som jag ville undvika: vattenränder. Man kan främst se dem på den högra sidan av bilden.
Annars är jag hyfsat nöjd med bilden eftersom det är sjuuuuuuukt mycket svårare att måla i Tyrus Wongs stil än det verkar och detta var ju min första bild.



I bring you a song/I'm looking for romance

Det här är den första Disneybilden som jag målade av utan att ändra på någonting (så gott jag kunde, det är svårt att måla av exakt på millimetern).
Den är gjord helt i akryl (med ett enkelt rutsystem, men i efterhand känner jag att det nog gått nästan lika bra utan) och bilden kmmer från en scen i Bambi där han och Faline hoppar runt i natten och är kära (om man ska uttrycka sig enkelt) och låten "I bring you a song" spelas/sjungs (heter det verkligen "sjungs") i bakgrunden.
Jag gjorde bilden främst för att jag kände för att måla av en Disneybild, men jag ville inte ha någon med så mycket detaljer utan kände för att måla av något lite enklare. Och eftersom jag tycker bilden är väldigt fin och jag älskar sången och även den scenen (jag älskar i och för sig alla scener) så valde jag den.
Det svåraste men bilden var bland annat att måla de ljusa nyanserna på stenarna i förgrunden. Eftersom övergången mellan ljusblå och marinblå/svart var så hastig men samtidigt mjuk så var det väldigt svårt att måla det utan att den ljusaste blåa färgen blev grå eftersom den innehöll väldigt mycket vit som gränsade till svart och inte inehöll speciellt mycket blå. Men det löste sig efter en stunds arbete.
Jag är väldigt nöjd med resultatet och bilden har suttit uppe på min vägg sen den blev klar (någon gång i vintras).


FAKTA

Jag ska ju även ha med en hel del fakta i utställningen och den hämtar jag främst från extramaterialet på DVD:erna.
De DVD:er jag har har fakta från hittills är:

Bambi
Dumbo
Askungen
Alice i Underlandet
Törnrosa
Den Lilla Sjöjungfrun

Det är alltid intressant och det tar väldigt olika lång tid, framför allt beroende på om det är en 2-disk eller en 1-disk version.
Jag har bara tagit fakta från två dubbeldiskar än så länge (Bambi och Törnrosa) men jag måste nog tänka över om jag hinner ta all fakta från alla dubbeldiskar för det tar så otroligt lång tid.
Exatramaterial som finns i princip på alla dvd:er är "så gjordes ....(ex. Askungen)" och det brukar också vara den längsta delen av materialet.
Det var nog efter att jag blivit klar med den delen på Törnrosa som jag började fundera på att inte ta allt material från dubbeldiskarna, utan bara ta några få delar som verkar mest intressanta. Anledningen till att jag tog det beslutet var att det tog så VÄÄÄÄLDIGT lång tid att ta fakta från Törnrosa, och då var ja ändå bara klar med den första delen ("Så gjordes Törnrosa"). Den var cirka 45 minuter lång men det to 3 TIMMAR att att hela tiden pausa och skriva ner det som sagts. Det blev 10 fullskrivna A4 papper.
Så därför har jag bestämt att nöja mig med den faktan jag har om Törnrosa nu så får jag se om jag hinner titta igenom resten vid ett annat tillfälle.
Med det kan vara en väldigt stor skillnad på faktamängden på enkeldiskarna också. Både Askungen och Dumbo är enkeldiskar men medans faktan från Askungen blev cirka 6 A4 sidor och tog ungefär 1.5 timme (Det var ALL fakta då alltså) så blev faktan till Dumbo endast en och en halv A4 och tog ungefär 20 minuter att skriva. Och visst, det var jätteskönt att Dumbo blev färdig så väldigt fort men samtidigt så känns det som att det nästan är för lite fakta, eftersom jag ju inte kommer använda allt för även om vissa delar av faktan var intressant att lyssna på så kanske jag inte kommer på något bra sätt att väva in den i själva utställningen.
Men om jag har för lite fakta om någon Klassiker så får jag väl leta fakta från annat håll, de har faktiskt en hemsida.

Första delen av faktan till Törnrosa
fakta

MERCHANDISE

I utställningen så ska jag ju ha med mer saker än bara sånt som jag gjort. Dock kvarstår problem över hur jag ska skydda sakerna från att skadas.
Så nu tänkte jag mest lägga upp lite bilder på en del av den merchandise jag har tillgänglig för tillfället. Jag har inte nytagna bilder på allt än så det blir bara en del för tillfället.

DVD:er
Jag har numera större delen av alla de mest kända klassikerna på DVD. Jag började inte köpa Disney:DVD:er förrän under början av vårterminen i ettan. Det svåra med att skaffa en komplett samlig Disneyklassiker är att Disney gör så att de endast släpper sina klassiker under en begränsad tid vardera. När en utgåva av en viss klassiker tagit slut så tar det ett antal år innan nästa utgåva släpps. Så om man inte vill köpa second hand via internet så tar det några hur innan man fått ihop alla.
Dock så har jag ändå lyckats få tag på ganska många fler än jag räknat med på den här korta tiden. Även om en utgåva officiellt är slut så finns det fortfarande ny exemplar som blivit kvar på lager eller bara inte blivit köpta osv.
Jag har haft turen att hitta flera utav dessa som officiellt är slut och sen har en del klassiker som jag inte vetat om i förväg (jag brukar kolla upp på en disneysida där de skriver upp vilka klassiker som kommer ut, vilka datum och år, men ibland har de inte skrivit upp alla) kommit ut på DVD, vilket ju alltid är en väldigt glad överraskning!
Så min DVD-samling är klart större nu än vad jag trodde den skulle vara från början vid den här tidpunkten.
Klassikerna jag hittat som varit "slut" eller som kommit ut som en överraskning är:

Dumbo
Bambi
Saludos Amigos
The three Caballeros
Make mine music
Melody Time
The Adventures of Ichabod and Mr. Toad
Askungen
Svärdet i Stenen
(det har nyligen kommit ut en ny utgåva men den jag har är från den första DVD:utgåvan)
Robin Hodd
Bernard och Bianca
Bernard och Bianca i Australien
(dock råder det enligt mig frågetecken om den ska räknas som klassiker eller inte)
Lejonkungen

Jag vet ännu inte riktigt hur jag ska skydda dem under utställningen. Helst så skulle jag ju vilja ha dem i nåt skåt med glasdörrar eller sätta upp någon genomskinlig plexiglas/glas-skiva framför den men det verkar svårt att få tag på någon sån.
Det nästa bästa alternativet är att plasta in den i genomskinlig plast och i annat fall så får jag helt enkelt bara ta kort på dem och sätta upp bilderna, men det kändes så platt och tråkigt på något vis.

Samling


FYND
Om man håller ögonen öppna så kan man, inte alltför sällan fynda riskigt fina Disneyprylar.
När jag och mina kompisar var i Sthlm en dag så hittade vi en väldigt häftig affär med en del film-och musik-prylar men även en hel del secondhandgrejer.
Jag hade en himla tur att hitta flera gamla Disneysaker.
Den häftgaste var nog en Bambi-tidning  jag hittade från 50-talet. Det är i riktigt fint skick (en sida har lossnat, men det är det enda man kan klaga på).
Det är dock väldigt mycket i bilderna i tidningen som inte stämmer överrens med filmen (och det är helt klart Disney's version det ska föreställa), men jag kan tänka mig att folk inte var lika insatta i djurens färgteckningar och nyanser som idag eftersom filmerna då inte fanns på VHS eller DVD utan de fanns endast att se när de gick på bio vilket inte var alltför ofta.
Jag har en liten fundering på om jag skulle välja ut någon utav sidorna i tidningen och måla av den fast att göra den i en mera "korrekt" Disneystil som stämmer överrens med klassikern. Det är dokc ingen hög prioritet utan jag får se huruvida jag hinner.

gammal bambi tidning

 

I samma affär så hittade jag även två riktigt gamla (i FINT skick!) engelska/amerikanska VHS! Jag vet inget om hur deras olika utgåvor ser ut och så, men anledningen till att jag förstod att de är väldigt gamla är att stilen på bilderna på framsidan ser gamla ut och inte som framsidorna på filmer idag. Men främst var det för att på baksidan står det att filmen är i färg, något man inte skrev ut under 90-talet eftersom det då var en självklarhet. Så jag är ganska säker på att filmerna kommer från 80-talet åtminståne.


Gamla VHS:er

 




Bild nr.2: Snövit

V.36

Jag målade av en bild på Snövit när hon ligger och sover och man ser en närbild på hennes ansikte framför allt.


Skissen gjordes
Jag valde den bilden till stor del för att den var en av de få fina bilder med bra kvalitet från Snövit som jag hade och helt ärligt: den kändes lättast. Och eftersom jag inte har hur mycket tid som helst så är det viktigt att jag inte tar bilder som är alldeles för komplicerade.

Att den kändes lätt berodde på att det var en närbild, så det var inte så väldigt många smådetaljer överallt (om man jämför med flera andra bilder jag har) och det var inte så mycket bakgrund vilket gjorde att jag kunde börja måla vissa delar av Snövit innan oljefärgen (som jag hade till bakgrunden) torkat, vilkety sparade en del tid.
Skissen gick relativt fort att göra och jag började faktiskt på den vecka 35 och sen lät jag den vara några dagar innan jag började måla vecka 36.
Dock det enda som jag faktiskt hade problem med angående skissen var en fördömd bit av en sängavel i bakgrunden. Om man kommer ihåg ungefär hur dvärgarnas sängar (det är dem hon sover i) i filmen ser ut (och det gör man ju) så kommer man också ihåg att det var en väldig massa utsirade detaljer på dom.
Nu var det endast en liten bit av bilden som innehöll en bit av sängaveln men det var väldigt jobbigt med den där "snurran".

Skissen färdig
skiss


Bakgrunden målades
Bakgrunden är målad i olja. Jag valde olja främst för att det är det (om jag inte missminner mig) de brukar använda till bakgrunderna och sen har jag lärt mig från mitt misstag med Filurkatten och måla bakgrunden i akryl.
För ovanlighetens skull så målade jag faktiskt hela bakgrunden vid ett enda tillfälle (DET är stort för att vara jag!). Man blev ganska uttröttad på den men det var väldigt skönt att ha det gjort.
Det var dock svårt att få till rätt nyans. Träet har en lite för gul och lite för stark färg. Det skulle vara lite blekare och gråare. Och Kudden skulle inte alls ha lika tydliga nyanser i sig som jag har gjort. Men anledningen till att jag gjorde det så var för att jag tyckte det såg så konstigt ut utan skuggor och det var svårt att få till så pass lite skugga som det var på bilden jag målade av.
Dock är jag ändå nöjd med bakgrundens helhet.


Bakgrunden klar
Snövit Olja


Snövit målas
Kläderna (liksom hela Snövit och även en del av kudden) är målade i akryl. Att jag målar i akryl beror på att jag är mest van vid det, den är relativt lätt att jobba med och den torkar ganska snabbt.

Något som jag däremot INTE var beredd på var att det skulle vara så OTROLIGT SVÅRT att få till de rätta färgerna! (Något som jag inte hade i närheten lika stort problem med när jag jobbade med Filurkatten)
Innan jag börjar blanda färgerna och måla så brukar jag studera bilden en stund och tänka igenom vilka färger man ser ut att behöva blanda så man sätter sig in i bildens nyanser och färger. Sen brukar det alltid vara färger man får ändra och lägga till under arbetets gång men jag tror aldrig att jag har haft ett sånt arbete med att få till rätt färger som när jag skulle måla Snövit.
Till exempel det mörkblåa på klänningen, det skulle innehålla en hel massa rödfärg vilket jag inte väntat mig (åtminståne inte så stora mängder som jag behövde använda innan det bläv rätt).
Dock den färgen jag hade allra mest problem med var nog färgen på rosetten i hennes hår. Den var rena mardrömmen!
Den första färgen man tänkte på var naturligtvis "röd!" men när jag blandat till en röd som verkade rätt så upptäckte jag att den var alldeles FÖR röd! (När jag kontrollerar att färgerna stämmer så brukar jag måla en lite prick på bilden jag målar av för att verkligen se hur lik den är)
Då började jag blanda i lite brun. Och lite mer brun. Och lite mer. Och lite mer. Men det kändes som om hur mycket brun jag än hade i (och det kändes så FEL eftersom man tänker ju bara att "hennes rosett är ju röd!") så var färgen ändå för röd!
Till sist gjorde jag om allt och hällde helt enkelt upp brun färg och blandade i små mängder med rött istället och efter mycket om och men så fick jag till en färg som blev välsigt bra. Dock kändes den väääldigt fel i början men när jag hade målat klart så såg jag att det faktiskt blev bra, och rosetten är nog den dlen av bilden jag är mest nöjd med nu.

En annan del av bilden som jag hade ganska stora problem med var konturerna till håret. Att de var ljusa rådde ingen tvekan om och i början tyckte jag att det var uppenbart att de var gråvita. Men sen när jag började titta närmare så såg jag faktiskt det var färg i dem också. Dock var det otroligt svårt att se exakt vad för färg det var för den var så "obestämbar" på något vis. Ena stunden tyckte jag att den hade en lila ton och den andra stunden var den blå och nästa stund tyckte jag att den var gråvit igen.
I slutänsan så gick jag en medelväg och gjorde den ljus, blålila nyans och jag tycker att det blev riktigt bra.

Ögonlocken var också ganska svåra eftersom de hade väldigt mjuka nyanser i sig ocg dessutom hade toner av grått och hudfärgat och även lite rosa så tog det ett tag att få till dem också. Det var svårt att få till verkligt mjuka övergångar i nyanserna och för att lösa det så målade jag först bara vanligt med akryl i de olika färgerna så ögonlocken böev aningen för strkt färgade med lite för skapra övergångar och penseldrag. Sen tog jag den vanliga hudfärgen och blandade ut den med väldigt mycket vatten som jag senad målade över ögonlocken med.
De blev då lite ljusare och kontrasten i nyanserna minskade.

Dock mot slutet fick jag väldigt bråttom eftersom jag och en kompis betsämt att vis kulle träffas och jag ville hinna klart bilden så jag kunde tvätta paletten.
Men som jag tidigare nämnt: jag jobbar dåligt under för mycket stress och det syns väldigt tydligt på den här bilden.
Det enda som var kvar när jag började få bråttom var hennes arm och det kan jag säga, att den uppnår inte alls
kvalitén på resten av bilden. Färgerna är alldeles för ljusa jämfört med bilden jag ritade av och nyanserna övergår väldigt klumpigt i varandra och man ser även en liten del av rutsystemet (det syns dock inte på bilden här)
Om jag hinner så måste jag nog försöka fixa till den där armen för jag stör mig väldigt mycket på den om jag ska vara ärlig.

Jag hade även väldigt svårt för hur jag skulle lösa rodnaden på hennes kinder och det blev ju inte direkt enklare med vetskapen att till och med de som jobbade i Disneys studio hade enorma problem med det och det slutade med att de till slut använde riktig rouge.
Det kändes inte helles som ett lockande alternativ tyckte jag så jag använde samma metod till kinderna som till ögonlocken: späda ut färgen med en hel massa vatten. 
Det var (som med alla andra färger på bilden) svårt att få till rätt nyans eftersom jag tänkte mig rodnade som mer rosa, men när jag blandat till den så lik som jag kunde så var den snarare orange.

Bilden var rolig att måla men också EXTREMT jobbig! Och jag skojar inte när jag säger att förmodligen nästan halva tiden med akrylen gick åt till att bara BLANDA färgerna!
Men trots allt är jag ändå nöjd med resultatet (bortsett från armen då!).


De blåa färgerna och den svarta delen av håret klart!

inte klar





De röd/bruna delarna plus konturerna till håret klara!

rosett




KLAR!

klar!



Tidsbesparande alternativ


I början av mitt projekt så hade jag någon sorts fantasi om att jag skulle hinna måla av fler disney-bilder under trean än jag igentligen hinner på typ några år.
Allt eftersom så har denna fantasi stegvis dalat ner på lite mer realistiska nivåer. Men hur jag än vrider och vänder och planerar saker och ting så är det ändå för många bilder kvar som jag verkligen vill måla av.
För att så att säga, kompromissa lite med mig själv så har jag gjort som så, att jag får:

1: Helt enkelt välja bort bilder och verkligen hålla en god självdisciplin
2: hitta andra alternativ än att måla av dem.

Jag kom nämligen på för ett tag sen att jag ju faktiskt inte behöver måla av alla bilderna, utan jag kan ju faktiskt använda andra alternativ som går fortare. (Jag jobbar långsamt i vanliga fall men att måla tar ääännu längre tid.)
Så den första bilden jag gjort på detta viset med är en bild från Alice i Underlandet.
Jag använde faktiskt  inte rutsystem på denna så ganska stolt är jag nog.
Visst tog det fortfarande väldigt lång tid, eftersom jag både skulle skissa, göra konturer, fylla i med bläck och sen skugga med blyerts.
Det var också svårt att veta vilken nyans man skulle skugga med eftersom det inte alltid är så enkelt när bilden man målar av är i färg och jag känner att den kan behöva litte förbättring på den fronten men det är inget som bråskar och jag tar det om jag hinner och orkar.
Men jag sparade en massa tid eftersom jag inte behövde blanda färg (vilken faktiskt tar en stor del av tiden om man är petig) som sedan skulle behöva målas flera lager med, där man dessutom måste vänta tills varje lager torkat innan man målar ett nytt. 

Även fast bilden inte blev i färg som jag önskat från början, är jag nöjd med resultatet och jag kommer göra flera bilder på det här viset (påbörjade en på odjuret för ett tag sen). Det är dessutom skönt med lite omväxling så man slipper plocka fram och ta undan penslar, papper, vatten, paletter och färger varje gång man ska göra ett ryck med bilden.

Svart-vit


Bild nr.1: Filurkatten



16/6-09 (Tisdag)

Rutsystem och skiss

Jag gjorde rutsystem över en bild på Filurkatten och jag skissade även upp bilden efteråt.

Först kunde jag inte riktigt bestämma mig över hur pass stor jag skulle göra den och huruvida den skulle göras på papper eller canvasduk.
I slutändan blev den uppskissad på akvarellpapper (Jag föredrar hårda papper eftersom de är lättare att jobba med eftersom de inte böjer sig för vatten och är tåligare än vanliga papper). Jag valde också bort canvasduk eftersom jag inte hade någon som hade ett passande format och jag ville inte beskära bilden för jag ville att den skulle bli likadan som i Tv:rutan. Storleken blev ungefär som ett A4.

 


 

17-18/6-09 (Onsdag och torsdag)

Bakgrunden målades

Jag valde att göra bakgrunden i akryl i första hand för att jag har mest akryl hemma och har även mest erfarenhet av den.
Jag kunde även valt att måla bakgrunden i olja (speciellt till bakgrunden eftersom det är det som de använder sig av på riktigt också, om jag inte missminner mig).
Dock i efterhand vet jag att det igentligen varit smartare att använda olja. Akrylen torkade nämligen fortare än vad jag räknat med vilket gjorde det väldigt svårt att på ett snyggt sätt arbeta med färgernas övergång i varandra. Speciellt svårt var det med trädet (vilket också syns på ett par ställen). Ett problem som inte uppstått om jag använt mig av olja.

Dock sista delen av bakgrunden blev jag tvungen att måla klart i en hast eftersom vi skulle resa bort och färgerna skulle torkat tills vi kom tillbaka (även om jag plastat in dem och jag vågade inte ta risken). Så det blev väldigt bråttom även om det bara var en liten bit kvar som ännu inte var målad.
Tvärr jobbar jag väldigt dåligt under för mycket stress så den biten av tavlan uppnår inte riktigt samma kvalité som övriga ytan.
Biten som blev "stressmålad" är främst löven i övre kanten, man kan se att de är blekare än de andra.
Men jag blev ändå ganska nöjd med tanke på att jag inte på väldigt länge målat av en tavla.

 


 



23-25/6-09 (Tisdag-torsdag)

Filurkatten målades

När jag målade Filurkatten upptäckte jag att vissa konturer skulle behöva  förtydligas och jag hade lite problem med vart jag skulle lägga dem och hur tjocka de skulle vara. I slutändan valde jag att göra dem överallt utom i siluetten eftersom bakgrunden var så pass mörk att det blev minst lika bra utan
Jag valde att göra konturerna i en väldigt mörk vinröd/lila nyans eftersom det var de färgerna som regerade på katten. Jag kunde ha gjort det lite lättare för mig och bara tagit svart istället men det ser inte ut som de använt kolsvart på bilden jag målade av. Dock var det otroligt svårt att veta mer exakt vilken färg som skulle göras till konturerna eftersom vår skrivare inte är så bra och konturerna så pass tunna.
Det jag var mest nervös över angående att måla själva katten var att få färgerna så lika originalet som möjligt.
Dock gick det bra, utan större problem.

Det jobbigaste är dock (angående alla dessa bilder jag ska måla av) att man måste måla så otroligt många lager på lager.
Jag vill inte att man ska se minsta spår av något rutsystem, blyertsstreck eller att färgen är någon nyans ljusare på nåt ställe för att den är tunnare där. Det är otroligt påfrestande (främst för tålamodet) men det betalar sig när det är klart och bilden blir så väldigt mycket finare och uttrycket att det är detaljerna som gör det blir så sant som det är sagt!

Bild nr 1- KLAR!


RSS 2.0