Bild nr.2: Snövit

V.36

Jag målade av en bild på Snövit när hon ligger och sover och man ser en närbild på hennes ansikte framför allt.


Skissen gjordes
Jag valde den bilden till stor del för att den var en av de få fina bilder med bra kvalitet från Snövit som jag hade och helt ärligt: den kändes lättast. Och eftersom jag inte har hur mycket tid som helst så är det viktigt att jag inte tar bilder som är alldeles för komplicerade.

Att den kändes lätt berodde på att det var en närbild, så det var inte så väldigt många smådetaljer överallt (om man jämför med flera andra bilder jag har) och det var inte så mycket bakgrund vilket gjorde att jag kunde börja måla vissa delar av Snövit innan oljefärgen (som jag hade till bakgrunden) torkat, vilkety sparade en del tid.
Skissen gick relativt fort att göra och jag började faktiskt på den vecka 35 och sen lät jag den vara några dagar innan jag började måla vecka 36.
Dock det enda som jag faktiskt hade problem med angående skissen var en fördömd bit av en sängavel i bakgrunden. Om man kommer ihåg ungefär hur dvärgarnas sängar (det är dem hon sover i) i filmen ser ut (och det gör man ju) så kommer man också ihåg att det var en väldig massa utsirade detaljer på dom.
Nu var det endast en liten bit av bilden som innehöll en bit av sängaveln men det var väldigt jobbigt med den där "snurran".

Skissen färdig
skiss


Bakgrunden målades
Bakgrunden är målad i olja. Jag valde olja främst för att det är det (om jag inte missminner mig) de brukar använda till bakgrunderna och sen har jag lärt mig från mitt misstag med Filurkatten och måla bakgrunden i akryl.
För ovanlighetens skull så målade jag faktiskt hela bakgrunden vid ett enda tillfälle (DET är stort för att vara jag!). Man blev ganska uttröttad på den men det var väldigt skönt att ha det gjort.
Det var dock svårt att få till rätt nyans. Träet har en lite för gul och lite för stark färg. Det skulle vara lite blekare och gråare. Och Kudden skulle inte alls ha lika tydliga nyanser i sig som jag har gjort. Men anledningen till att jag gjorde det så var för att jag tyckte det såg så konstigt ut utan skuggor och det var svårt att få till så pass lite skugga som det var på bilden jag målade av.
Dock är jag ändå nöjd med bakgrundens helhet.


Bakgrunden klar
Snövit Olja


Snövit målas
Kläderna (liksom hela Snövit och även en del av kudden) är målade i akryl. Att jag målar i akryl beror på att jag är mest van vid det, den är relativt lätt att jobba med och den torkar ganska snabbt.

Något som jag däremot INTE var beredd på var att det skulle vara så OTROLIGT SVÅRT att få till de rätta färgerna! (Något som jag inte hade i närheten lika stort problem med när jag jobbade med Filurkatten)
Innan jag börjar blanda färgerna och måla så brukar jag studera bilden en stund och tänka igenom vilka färger man ser ut att behöva blanda så man sätter sig in i bildens nyanser och färger. Sen brukar det alltid vara färger man får ändra och lägga till under arbetets gång men jag tror aldrig att jag har haft ett sånt arbete med att få till rätt färger som när jag skulle måla Snövit.
Till exempel det mörkblåa på klänningen, det skulle innehålla en hel massa rödfärg vilket jag inte väntat mig (åtminståne inte så stora mängder som jag behövde använda innan det bläv rätt).
Dock den färgen jag hade allra mest problem med var nog färgen på rosetten i hennes hår. Den var rena mardrömmen!
Den första färgen man tänkte på var naturligtvis "röd!" men när jag blandat till en röd som verkade rätt så upptäckte jag att den var alldeles FÖR röd! (När jag kontrollerar att färgerna stämmer så brukar jag måla en lite prick på bilden jag målar av för att verkligen se hur lik den är)
Då började jag blanda i lite brun. Och lite mer brun. Och lite mer. Och lite mer. Men det kändes som om hur mycket brun jag än hade i (och det kändes så FEL eftersom man tänker ju bara att "hennes rosett är ju röd!") så var färgen ändå för röd!
Till sist gjorde jag om allt och hällde helt enkelt upp brun färg och blandade i små mängder med rött istället och efter mycket om och men så fick jag till en färg som blev välsigt bra. Dock kändes den väääldigt fel i början men när jag hade målat klart så såg jag att det faktiskt blev bra, och rosetten är nog den dlen av bilden jag är mest nöjd med nu.

En annan del av bilden som jag hade ganska stora problem med var konturerna till håret. Att de var ljusa rådde ingen tvekan om och i början tyckte jag att det var uppenbart att de var gråvita. Men sen när jag började titta närmare så såg jag faktiskt det var färg i dem också. Dock var det otroligt svårt att se exakt vad för färg det var för den var så "obestämbar" på något vis. Ena stunden tyckte jag att den hade en lila ton och den andra stunden var den blå och nästa stund tyckte jag att den var gråvit igen.
I slutänsan så gick jag en medelväg och gjorde den ljus, blålila nyans och jag tycker att det blev riktigt bra.

Ögonlocken var också ganska svåra eftersom de hade väldigt mjuka nyanser i sig ocg dessutom hade toner av grått och hudfärgat och även lite rosa så tog det ett tag att få till dem också. Det var svårt att få till verkligt mjuka övergångar i nyanserna och för att lösa det så målade jag först bara vanligt med akryl i de olika färgerna så ögonlocken böev aningen för strkt färgade med lite för skapra övergångar och penseldrag. Sen tog jag den vanliga hudfärgen och blandade ut den med väldigt mycket vatten som jag senad målade över ögonlocken med.
De blev då lite ljusare och kontrasten i nyanserna minskade.

Dock mot slutet fick jag väldigt bråttom eftersom jag och en kompis betsämt att vis kulle träffas och jag ville hinna klart bilden så jag kunde tvätta paletten.
Men som jag tidigare nämnt: jag jobbar dåligt under för mycket stress och det syns väldigt tydligt på den här bilden.
Det enda som var kvar när jag började få bråttom var hennes arm och det kan jag säga, att den uppnår inte alls
kvalitén på resten av bilden. Färgerna är alldeles för ljusa jämfört med bilden jag ritade av och nyanserna övergår väldigt klumpigt i varandra och man ser även en liten del av rutsystemet (det syns dock inte på bilden här)
Om jag hinner så måste jag nog försöka fixa till den där armen för jag stör mig väldigt mycket på den om jag ska vara ärlig.

Jag hade även väldigt svårt för hur jag skulle lösa rodnaden på hennes kinder och det blev ju inte direkt enklare med vetskapen att till och med de som jobbade i Disneys studio hade enorma problem med det och det slutade med att de till slut använde riktig rouge.
Det kändes inte helles som ett lockande alternativ tyckte jag så jag använde samma metod till kinderna som till ögonlocken: späda ut färgen med en hel massa vatten. 
Det var (som med alla andra färger på bilden) svårt att få till rätt nyans eftersom jag tänkte mig rodnade som mer rosa, men när jag blandat till den så lik som jag kunde så var den snarare orange.

Bilden var rolig att måla men också EXTREMT jobbig! Och jag skojar inte när jag säger att förmodligen nästan halva tiden med akrylen gick åt till att bara BLANDA färgerna!
Men trots allt är jag ändå nöjd med resultatet (bortsett från armen då!).


De blåa färgerna och den svarta delen av håret klart!

inte klar





De röd/bruna delarna plus konturerna till håret klara!

rosett




KLAR!

klar!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0