Bild nr. 10- "Rottigan"

27/12-09
Nyligen (20/12) gjorde jag klart tavla nummer 10. Den föreställer skurken i "Mästerdetektiven Basil Mus" och är gjord med akvarellpennor.

Den är den hittills minsta av de avmålade tavlorna (drygt ett halvt A4), och att jag gjorde den så liten beror främst på att det går åt mindre färg och går lite fortare att göra eftersom det ör mindre yta att rita och täcka.
Dock förstod jag ganska snart efter att jag bestämt mig att göra den att bilden inte är tagen direkt ur filmen, utan det är bara en cell med enfärgad bakgrund. Det gjorde att jag tvekade en smula med att låte den höra till de avmålade tavlorna men eftersom jag ligger efter i tidsplanen så har jag inte tid med det, utan jag måste lita på att den endå kommer att göra sig bra i utställningen.

Rottigans kropp tar upp större delen av bilden men i den vänstra kanten så är det ett tomrum, som jag funderar på att utnyttja genom att skriva antingen hans namn eller citat (vilket vet jag ännu inte) för att avleda betraktarens uppmärksamhet från den enfärgade bakgrunden.

När jag först började skissa på bilden (vilket var minst ett halvår sedan men jag glömde bort den fram tills för någon månad sedan) så tänkte jag att det skulle bli en mycket lätt match eftersom större delen av Rottigan bestod av väldigt stora och relativt enkla former. Det var dock ett mycket felaktigt antagande från min sida. Visst var större delen av kroppen och kläderna lätta att göra men när jag började med huvudet så blev snabbt mycket mer komplicerat. Det var enormt många små streck och detaljer som satt väldigt tätt och huvudet lutade dessutom, vilket gjorde det hela ännu svårare. Jag fick sudda och börja om flera gånger innan det ens började bli klart.
Dock i efterhand så är jag ändå väldigt nöjd att jag var så pass noggrann som jag var eftersom ansiktsuttrycket annars lätt kunde gå förlorat eller blivit fel, vilket hade förstört bilden eftersom hans kroppsspråk och ansiktsuttryck på just den bilden förkroppsligar hela hans karaktär ytterst väl.

Att jag valde att färglägga bilden med akvarellpennor istället för med olja och/eller akryl som med de andra bilderna berodde främst på att det skulle gå fortare. Vid första anblicken så verkade också färgerna enkla att få till, även med färgpennor. I det stora hela så tycker jag att det utan större svårigheter blev ett ganska bra resultat. Det svåraste var att få till färgen snyggt på den rosaaktiga delen av hans ansikte. Det första man tänkte var just rosa, men efter en närmare titt så hade den även drag av grått, brunt och lila vilket gjorde det mycket svårare. Det gick dock det med efter lite arbete och eftertanke.

Det svåraste med att använda sig utav akvarellpennor istället för flytande färg var att man hela tiden var tvungen att FÖRESTÄLLA sig hur resultatet skulle bli EFTER att man målat med vatten eftersom färgerna då både blandar sig och blir starkare och klarare. När man endast ritat med färgen utan att "vattna" den så såg det ofta VÄLDIGT misslyckat ut så det var ett tag då jag var både arg och missnöjd men efter att den var helt klar så kändes det mycket bättre.
Konturerna är dock inte gjorda med akvarell, utan med en svart konturpenna, vilket också sparade mig väldigt mycket tid jämfört med om jag gjort dem i exempelvis akryl.

    ofärdig skiss
fdfdfd


Ofärdig färgläggning som här endast "vattnats" på ett fåtal ställen (bla. delar av hatten, örat och det röda på manteln) och konturerna ska göras skarpare.
ggfc

Klar
klar rottigan

Bild nr. 9- "Vuxen Bambi"

21/12-09 För drygt en vecka sedan så avslutades tavla nummer 9. Den föreställer den första scenen där man ser Bambi som vuxen. Cellen är i akryl och bakgrunden är i oljefärg.
Denna bild är också en av de äldsta som jag bestämde mig för att måla av och det var också en av de allra första bilderna jag hittade på Bambi som vuxen (jag hade en del problem med det i början).

Skissen
Jag hade inga större problem med skissen. Jag hade ett rutsystem med rätt små rutor och jag har dessutom för något år sedan ritat av bambi(på fri hand men den blev aldrig färdig) från samma bild så jag var redan smått bekant med bilden. Dock försökte jag att även skissa bakgrunden någotsånär noggrant till skillnad från "Ronno". Eftersom bakgrunderna i Bambi är så abstrakta så är det väldigt svårt att hitta några konreta linjer och detaljer, men med lite jobb så gick det. Jag insåg att en av anledningarna till att bakgrunden blev så felaktig till "Ronno" var att jag gjort en väldigt dålig och otydlig skiss.

Bambi
Att blanda till färgerna till Bambi var inte ett lika stort problem på den här bilden som det varit på många andra bilder. Det enda problemet var att jag tyckte att han skulle vara mer okragul än han igentligen var, men det löste sig ganska snabbt.
Det jobbigaste är att man måste blanda till olika färger på konturerna. På den ljusa delen av kroppen är konturerna i samma färg som den halvmörka delen av kroppen och på den halvmörka delen av kroppen är konturerna samma färg som den mörka delen av kroppen och så vidare....

Bakgrunden
Bakgrunden till den här bilden blev väldigt mycket bättre ön bakgrunden till "Ronno". Jag tror att det delvis beror på att jag skissade extra noga, delvis på att det var något enklare detaljer på den och även för att jag lärt mig lite bättre att hantera Tyrus Wongs stil.
Dock blev det stressigt på sista biten av bakgrunden (den svartgröna marken+ stenen vid hans bakben+ klippan i bakgrunden) eftersom jag använt samma färger i paletten så länge att de börjat torka. Därför är jag inte helt nöjd med stenen i den nedre, högra hörnet eftersom det märks ganska tydligt att jag var stressad när den gjordes. 
En annan detalj som jag inte är riktigt nöjd med upptäckte jag faktiskt alldeles nyss. Det är den blågröna detaljen längst till höger. Det ska vara en väldigt mjuk övergång mellan det blåa och det gröna men på min bild är gränsen väldigt tydlig, vilket nästan irriterar gallfeber på mig nu när jag upptäckt det.
I övrigt så är jag väldigt nöjd med bilden. (Dock fattas det ännu två detaljer som jag faktiskt glömde bort och det är munnen och en ögonfrans! Det får jag se till att göra klart!)

Experimentet
Jag har ända sedan första början av projektet konstaterat att det tar VÄLDIGT lång tid att göra de avmålade tavlorna, och allt som oftast så tar det även längre tid än man planerat. Därför så skrev jag upp hur länge jag jobbat med bilden varje gång jag målat eller skissat.

Skissen+ rutsystem- 95 min. Bambi- 385 min. Bakgrunden- 425 min.

Bilden tog alltså sammanlagt (cirka) 15 timmar att göra! 

vuxen bambi

rtrt

bambi vuxen

ewrer

fgf

fgfg

klar bambi


Egen tolkning nr. 3- Ronno

20/12-09
För ett par dagar sedan så avslutades min tredje egna tolkning. Den föreställer "Ronno" (Bambis rival). Jag har främst tolkat honom utfrån boken "Bambi" av Felix Salten. När jag läser boken tänker jag mig honom som ganska kraftig och kompakt, och inte märkbart större än någon annan bock. I filmen tycker jag dock att åldersskillnaden mellan honom och Bambi inte verkar så väldigt stor medan den i boken är bra mycket tydligare, eftersom Ronno beskrivs som en ståtlig hanne medan Bambi fortfarande är ett kid.
Jag tänker mig också Ronnos färger ganska mörka, gråbruna över större delen av kroppen, men dock rätt ljusa vid nederdelen av halsen, bakbenen och buken. Frambenen tänker jag mig mörka, nästan svarta. Att jag ville betona frambenen lite extra beror på att det i boken berättas att han blivit skjuten i ett av frambenen och är därför en aning halt. Jag tänker mig honom också med en ganska konvex nosrygg, för att ännu tydligare betona hans kraftiga och kompakta kroppsbyggnad.
Till skillnad från Disney's version där Ronno är väldigt mörk runt ögonen så valde jag att istället sätta de ljusaste partierna där, vilket jag inte riktigt säker på vad det beror på. Förmodligen är det för att han i mina tidigaste skisser var väldigt mörk och behövde något ljust parti som jämnade ut det hela.
Hornen gjorde jag dock nästan likadana som i Disney's version, främst för att jag tycker det är väldigt svårt att hitta på ett utseende på dem och ändå få dem att se naturliga och snygga ut. 
Jag är rätt nöjd med bilden bortsett från att huvudformen borde vara mer utpräglad och att han ser något för gammal och vis ut mot hur jag tänker mig honom. Man ska förstå att han är äldre än Bambi men fortfarande ung.

egen tolkning


Bilderna 7 och 8!

19/12-09
Jag ligger efter i min tidsplan sen länge. De delar av arbetet som tar längst tid är de avmålade tavlorna. För ett tag sedan beslutade jag mig för att räkna in två tidigare gjorda tavlor till de sjutton som ska målas, som ytterligare ett sätt att spara tid. De är helt avmålade precis som det ska vara men de gjordes så pass lång tid inna projektets officiella början att jag inte tänkte på dom.
Information(med bild) om de två bilderna är redan skriven i bloggen, under titlarna: "Allmänna bilder" och "Bambi bilder".
Bild nummer 7 föreställer Bambi och Faline i scenen "I bring you a song/ I'm looking for romance".
Bild nummer 8 föreställer Bambis Mamma i den scenen då hon varnar Bambi för att rusa ut på ängen.

Egen tolkning nr. 2- Peter Pan

11/12-09
Jag ska (som jag kanske redan nämnt) även göra en del egna tolkningar av klassikerna/karaktärerna/originalhistorierna. Att det inte finns något inlägg i bloggen som heter "egen tolkning nr. 1" beror på att den råkade hamna under "Bambi-bilder".
En stor anledning till att jag vill göra egna tolkningar är att det kan bli otroligt långrandigt att bara sitta och rita/måla av bilder som någon annan gjort. Även om jag älskar Disney så känns det av och till lite väl okreativt att inte göra sådant som kommer från en själv. Då är det väldigt skönt att göra egna tolkningar. Visst, karaktärerna och historierna är fortfarande inte mina men det är MIN tolkning av dem, och den kan jag göra precis som jag vill, utan att någon kan säga att det är fel.
Peter Pan var inte så speciellt svår att göra en tolkning av. Jag har fått inspiration från ett flertal filmer och bilder (tex. "Finding Neverland", "Disneys Peter Pan", "Hook" mf.) och det har hjälpt mig i min bild.
I bakgrunden på bilden syns siluetten av Kapten Krok och "i" kroken så syns de två stjärnorna som används för att hitta till landet Ingenstans ("andra stjärnan till höger"). Dock blev de väldigt otydliga i datorn, men det syns bättre på originalet.
Jag hade från början tänkt ha med Tingeling också men jag orkade inte riktigt komma på en tolkning av henne också, det fick räcka med Peter Pan och lite Kapten Krok. Tingeling blev då utbytt av de två stjärnorna, för jag ville ha någon slags ljuskälla i bilden, som lyser upp Peter Pan.
Bilden är färglagd med färgpennor och konturerna är gjorda med svarta konturpennor (en sorts tuschpennor kan man säga).
Det är kanske inte min favoritbild jag gjort inom projektet men den känns helt okej, jag är rätt nöjd.

egen tolkning 2


Tavla nr. 6: Ronno

4/12-09
Bloggen har inte varit uppdaterad på ganska precis en månad nu. Jag har haft väldigt mycket skolarbete utöver projektarbetet som då blivit lidande och dessutom så har Zon Moderna tagit en stor del av min tid.
Det betyder dock inte att projektet har stått helt still under den här tiden, även om det gått lite halvtrögt, men att skriva i bloggen har jag inte hunnit förrän nu.

Alltså, under höstlovet blev även tavla nummer 6 klar. Den föreställer Ronno (rivalen Bambi slåss mot) varav bakgrunden är i olja och Ronno är i akryl.
Bakgrundshistoria+ skissen
Jag hade lite problem med om jag verkligen skulle räkna "Ronno" som nummer 6 eftersom den här tavlan faktiskt påbörjades allra först, redan under jullovet i ettan.
Jag gjorde då skissen, men sedan så kom jag mig inte för att fortsätta på den. Jag vill minnas att jag framför allt gjorde om nos-och ögonpartiet väldigt många gånger för att få det så likt som möjligt.
Att jag inte fortsatte på den på länge berodde nog till stor del på att jag var väldigt nöjd med den och var rädd att "förstöra den" om jag började måla den, särskilt eftersom jag tidigt bestämde att bakgrunden skulle vara i olja, som jag aldrig ens provat att måla med. Så jag valde att vänta tills jag kände mig säkrare i hanteringen av färg överhuvudtaget.

Bakgrunden
Som jag tidigare nämnde är bakgrunden gjord i olja. Det var första gången jag jobbade med olja så det var både nervöst och spännande. Något som jag väldigt snabbt blev varse om var hur SJUKT svårt det är att måla av bakgrunderna till Bambi.
Man kan lätt fråga sig varför just de bakgrunderna är extra svåra. Eftersom de är så väldigt abstrakta och innehåller många färger man kanske inte i vanliga fall skulle blanda i en enda skogsbild så kan det vara lätt att tro att de är lättare eftersom de bara består av färger och nyanser som flyter in i varandra, men hej vad man bedrar sig säger jag bara!
För länge sedan upptäckte jag att allt man ritar blir väldigt mycket snyggare när man FÖRSTÅR vad det är man ritar och varför det ser ut som det gör.
Problemet med Tyrus Wongs (bakgrundstecknaren till Bambi) bilder är att just för att de är så abstrakta är det väldigt svårt att avgöra vad som är vad när man väl börjar studera bilden närmare och förbereder sig för att måla av den. När man bara tittar på bilden som helhet så existerar inga frågetecken över hur och varför bakgrunden ser ut som den gör, utan man tycker sig förstå precis vad bakgrunden föreställer och innehåller. Det är först när man jobbar med detaljerna för sig som frågetecknen uppstår och man undrar hur människan tänkte när han gjorde bilden.
Uppenbarligen tänkte han otroligt mycket eftersom bilderna är rena rama konstverken.
Dock att själv måla bilden var väldigt jobbigt och svårt. Trots att bilden kan verka enkel till en början så ser man alltfler små, små detaljer som man gärna vill ha med vilket hela tiden komplicerar det hela, särskilt när man är väldigt osäker på vad flera detaljer faktiskt föreställer.
Det ledde till att bakgrunden faktiskt innehåller väldigt, och jag menar verkligen väldigt, många missar och fel.
Om man bara tittar på bilden jag gjorde så ser det endå rätt bra ut (den blev helt acceptabel för att vara den första bilden tycker jag) om den står för sig själv, men om man tittar närmare och börjar jämföra detaljer med originalet så tar det knappast lång tid innan man ser en hel massa misstag.

Ronno
Ronno själv, är gjord i akryl. I efterhand så tycker jag nog att de mörkaste partierna (huvudet och hornen framför allt) blev något väl mörka, vilket ledde till att man knappt ser konturerna.
Jag hade med denna bild samma problem som jag hade med den avmålade bilden på Bambis mamma. Jag tyckte att färgerna skulle vara mörk/grå-bruna, punkt slut. Men när jag jämförde färgerna jag blandat till så uppäckte jag att de skulle vara mycket mer rosaröda än jag gjort dem. Det tog sin tid att få till färgerna men jag lyckades efterlikna dem rätt bra endå tycker jag, om man har i åtanke att det var en av de tidigare bilderna. I efterhand så kan jag dock känna att de ljusaste partierna nästan blev FÖR rosa. Alltid är det nåt.
Dock råkade lite akryl hamna utanför den vänstra hornet och lägga sig på bakgrunden, vilket jag inte upptäckte förrän den torkat (såklart). Jag ska inte säga att jag inte irriterar mig på det men det är endå så pass lite så det tänker jag låta vara och sen om jag hinner så kanske jag fixar till det, men det blir en långt senare fråga.

I det stora hela är jag nöjd med bilden och trots att den innehåller många fel och misstag så har den endå ett speciellt värde just för att det var den allra första bilden som påbörjades och jag har sedan länge intresserat mig väldigt mycket för den här karaktären. Han tar bara del av filmen i ungefär en minut, så det är väldigt få personer som kommer ihåg honom, och det var ytterligare en anledning till att jag ville ge honom en plats i utställningen. Om folk ser bilder på karaktärer som de helt glömt bort så tror jag chansen är större att de vill ge dem en till chans och se om dem.

Dokumentation: En sak jag irriterar mig på angående bilderna jag tog av den här bilden (den var de första bilderna jag tog kort på i flera steg om jag inte missminner mig) var att jag glömde fota den när den fortfarande bara var en skiss, eftersom det är så den sett ut större delen av tiden.

Här var bakgrunden nästan klar och Ronno var nyligen påbörjad.
ljusa partier

Här började den bli klar, dock behövdes det fortfarande flera lager och det var också ofärglagd bakgrund kvar.
mer färg

Här var Ronno färdig men dock var det fortfarande en bit bakgrund kvar ocg det tog ytterligare MINST en månad till innan  den biten gjordes klart.
bara bakgrund kvar

Och så var bilden äntligen klar!
färdig Ronno

RSS 2.0