FAKTA-helg

24/1-10 Som jag tidigare nämnde så har jag sedan ett par veckor tillbaka främst fokuserat på fakta-delen av utställningen, och den här helgen var inget undantag. Och eftersom jag har varit väldigt peppad och "haft energin" till att jobba med det så har jag också fått väldigt mycket gjort.
Sen i torsdags kväll har jag:

Valt och plockat ut fakta till: Törnrosa (som jag ännu inte tagit alla fakta ifrån men det jag har tagit hittills blev 9  A4 sidor så jag vet inte om jag behöver mer fakta från den)

Renskrivit utvalda fakta+ dubb till:
Micke och Molle
Oliver och Gänget
Dumbo
Alice i Underlandet
Den Lilla Sjöjungfrun

(Eftersom jag tidigare renskrivit faktan till Basil Mus så innebär detta att jag är helt klar med faktan för hela 80-talet, vilket känns skönt! Dock måste jag tillägga att ingen av Klassikerna från 80-talet är en dubbeldisk vilket har bidragit mycket till att jag blev klar på bara en helg. Nu ligger min fokus främst på att få klart faktan till 50-talet. Dock kommer det bli smått problematiskt att hitta bra fakta till Lady och Lufsen eftersom jag inte har den på DVD, men jag har länkar till hur många Disneysidor som helst så det löser sig säkert.)

Sedan jag har också tagit fakta från Peter Pan (det är en dubbeldisk så det har tagit lång tid och jag är bara ungefär halvvägs).


Angående mina 17 tavlor, så har jag beslutat att de inte längre ska bli sjutton. Dels för att jag kommer få för ont om tid, men främst för att det beslutet fattade jag för väldigt länge sedan och förutsättningarna har ändrats dramatiskt sen dess. När jag bestämde mig för sjutton tavlor gick jag endast på vilka filmer jag TRODDE skulle bli roligast att jobba med och jag tänkte inte så mycket på från vilka filmer jag faktiskt HADE fina bilder i bra kvalité och inte heller på att det skulle finnas målade tavlor till VARJE årtionde.
Flera tavlor som blivit målade hade jag inte en tanke på att måla när jag först gjorde uträkningen och en del har jag valt bort. Jag har nu bestämt att jag ska (om jag HINNER) göra 15 tavlor (varav en är påbörjad).


Planering och upplägg

22/1-10
Förra terminen fokuserade jag främst på de avmålade tavlorna. Under första veckan av höstterminen hade jag fått för mig att jag varje vecka under terminen skulle hinna mä att måla av en tavla och ta fakta från två klassiker. Jag fick väldigt snart erfara att det var helt omöjligt. Jag fick vara glad om jag hann med EN av sakerna.
En av anledningarna till att jag trodde jag skulle hinna med så mycket var att jag av väldigt många personer hört att trean var väldigt lugn och skönt rent pluggmässigt (en annan är att jag är en obotlig tidsoptimist). Det stämde inte alls, utan jag tycker att jag hade minst lika mycket skolarbete som i tvåan. Det gjorde att jag främst fokuserade på de avmålade tavlorna(eftersom de förmodligen kräver mest arbete och tar mest tid) och faktan blev nästan helt åtsidolagd för jag tänkte att det skulle gå fort och bra och att det var okej att spara den till senare.

Under jullovet jobbade jag allt vad tygeln höll, först med bilder och i slutet av lovet började jag på allvar ta tag i faktan.
Skolan började för två veckor sedan och vi har fortfarande inte fått några större läxor och skrivningar så jag har kunnat jobba på med projektet nästan lika mycket nu som under lovet (dock är jag ju i skolan på dagarna så det är klart att det blir mindre tid).
Nu är huvudfokus fakta, fakta, fakta! Jag kom på att om jag får väldigt ont om tid och lider brist på bilder så kan jag skriva ut bilder (en del utskrifter kommer det att vara med i vilket fall), men det är skillnad med faktan eftersom jag tar den från DVD:erna för det känns som en av de pålitligaste källorna och på den visas också en hel massa skisser, konceptbilder intervjuver mm. Sen är det (såklart) mer arbete än jag räknade med även på den fronten.
Först ska jag skriva ner faktan från DVD:n (vilket kan ta allt från 20 minuter till flera timmar), sen ska jag välja ut det materialet jag ska ta med i utställningen och sen ska det reskrivas och jag måste antingen rita eller skriva ut passande bilder till texterna och ju mer fakta, desto mer bilder.

bild nr. 12- Gässen

17/1-10 Strax efter att jag avslutat tavlan på Robin Hood och Marian så påbörjade jag nästa tavla. Den föreställer de två Gässen (som jag pinsamt nog glömt bort namnen på för närvarande) i "Aristocats" och är gjord med akvarellpennor.

Liksom tavla nummer 12 så gjordes den här tavlan endast för att jag behövde fler bilder till 70-talet. Jag känner inget speciellt för bilden, utan jag valde den endast för att den var väldigt simpel och verkade lätt att göra. Som jag sedan länge vetat så har jag SJUUUUUKT mycket kvar att göra och jag är väldigt stressad och måste därför välja noga vilka bilder jag väljer att måla av eftersom de tar så lång tid. En del bilder har jag sedan länge bestämt att jag SKA göra och därför blir de andra bilderna (åtminståne de senaste jag gjort) något lidande eftersom jag snarare tänker på vilka som går fortast att göra än de jag tycker mest om. Dock gör jag hellre på det här viset och får mer tid till de bilderna som är mig kärast än att välja alla de finaste bilderna från alla årtionden och istället bli tvungen att slarva för att hinna bli klar.

Liksom "Rottigan" så gjorde jag den här bilden med akvarellpennor och det gjorde jag för att det skulle gå mycket fortare och enklare än om jag målat den i akryl(som jag hade valt om jag skulle målat den).
"Gässen" är den bilden som hittills gått fortast att göra, vilket beror på att den var så pass simpel (den påbörjades och avslutades samma dag). Det var väldigt lite motiv i bakgrunden och gässen var i närbild och var uppbyggda med enkla former och färger.
Bildens storlek är drygt ett A4.
Jag är nöjd men det är också allt. "Aristocats" hör inte till mina favoritklassiker (även om jag älskar den också) och jag valde som sagt var bara bilden för att jag behövde en enkel bild som skulle gå fort att göra utan att den såg slarvig ut (även om jag är stressad så ska det ändå vara kvalité på bildern!). En annan anledning till att jag var extra noga med att få det enklast möjliga bilden var också för att kompensera för Robin Hood bilden, som tog längre tid än jag räknat med.

skiss

färg

klar gäss

Bild nr. 11- "Robin och Marian"

14/1-10
Under den första veckan i januari avslutade jag tavla nummer 11. Den föreställer Robin Hood och Marian (från Robin Hood såklart) och bilden är gjord med rutsystem och är helt i akryl.

Skillnad jämfört med de andra tavlorna
Alla de andra bilderna jag har målat av har jag valt för att jag tyckt speciellt mycket om dem av en orsak, till exempel att de var extra fina, förmedlade filmens anda väldigt bra, eller ett mer personligt skäl som att jag kom ihåg bilden extra bra från när jag såg filmen när jag var liten.
Så har dock fallet inte varit med denna bild. Visst tycker jag att bilden är fin, men anledning till att jag valde den är faktiskt bara att jag ännu inte hade gjort någon bild från 70-talet (ett krav är att jag måste ha minst en avmålad bild till varje årtionde) och bilden på Robin och Marian var den som var finast och i bäst kvalité. Jag tyckte också från börjad att den verkade väldigt enkel att göra, vilket jag senare fick erfara inte stämde helt och hållet.

Skissen Skissen påbörjades långt innan den blev klar och jag började måla den. Om jag inte missminner mig så påbörjades den ungefär samtidigt som skissen på "Rottigan" (tavla nummer 10). Att det tog så lång tid berodde främst på att jag inte hann(det är inte klokt vad en massa skolarbete kan sluka ens tid) men också för att jag inte är så förtjust i bilden som jag var i de andra.

Bakgrunden Bakgrunderna i Robin Hood är väldigt olika bakgrunderna från till exempel 40-och 30-talet så tillvida att de är inte gjorda med samma mjuka övegångar i nyanserna och innehåller även ofta smala svarta konturer.
Eftersom bakgrunderna inte skulle innehålla dessa mjuka övergångar i färgerna så ansåg jag att jag inte behövde göra bakgrunden i olja som jag gjort med många av de andra.
Att göra den i akryl betydde också att den skulle gå fortare eftersom man behöver inte plocka fram en massa kemikalier för att blanda ut färg och tvätta penslar och akryl torkar ju också mycket fortare så jag tycker att jag vann mycket på att välja bort oljan.
Det svåraste med bakgrunden var att det var en hel massa smådetaljer, vilket försvårade det hela mycket och det är mycket som är fel i bilden som till exempel grästuvor och streck som står på fel ställe osv. men jag orkade inte bry mig, för jag tycker ändå att jag fångade helheten bra, och bilden är som sagt var, inet min favorit.

Robin Hood och Marian Att måla själva cellen var relativt enkelt. Det var varken många, eller specielt avancerade detaljer så det tog inte så speciellt lång tid. Jag hade heller inte några större problem att blanda till färgerna den här gången (ibland är det sjukt svårt så det var trevligt med lite omväxling).
Något annat som underlättade målningen av cellen var också att bilderna under 60-och 70-talet (och även en del under 80-talet?) är gjorda med svarta konturer. I äldre klassiker har man gjort så att konturerna är i samma färg fast en nyans mörkare än det område de linjerar, så man är då tvungen att blanda till flera färger bara till konturerna. Det gjorde det betydligt enklare med den här bilden efetrsom jag då inte behövde ta mig tid till att blanda konturfärg, utan det var bara att hälla upp svart färg och sätta igång direkt.
Dock funderar jag på att fylla i vissa konturer lite mer eftersom de nästan blev övermålade när jag färglade bilden (jag målar alltid konturerna först, innan jag målar vare sig bakgrund eller cell eftersom jag då inte behöver bry mig om att akta mig för att smeta ut blyertsen med handen när jag målar bakgrunden).

(Jag har under en tid varit riktigt irriterad på mig själv för att mina favoritklassiker inte gjordes under 60-och 70-talet eftersom jag kunde ha vunnit tid på det i och med att alla konturer är svarta, men det är ju tyvärr inte så mycket att göra åt saken.)
I arbetet med den här bilden försökte jag också bli lite kvitt mitt pedanteri, efetrsom jag vet att en anledning till att jag målar så långsamt är för att jag faktiskt kan blir ÖVERDRIVET noggrann ibland. Jag var dock väldigt noga endå men möjligtvis nååågot mindre pedantisk än vad jag är med till exempel en Bambi-bild.

Trots att jag inte är något jättefan av vare sig bilden jag valde eller Robin Hood (missförstå mig inte, jag älskar Robin Hood, men den hör inte till mina största favoriter) så är jag endå riktigt nöjd med resultatet.

robin hood

ofärdig

robin hood o marian

Jullovet

Under jullovet jobbade jag stenhårt för att komma ikapp min tidsplan. Jag kom inte ikapp (men det räknade jga inte med) men jag fick mycket gjort.

Jag:
-skrev ner de svenska rösterna till alla klassiker
- ... och började renskriva dessa
- tog fakta från: Mulan, Basil Mus, Oliver och gänget och Micke och Molle
- gjorde klart tavla nummer 11
-påbörjade och avslutade även tavla nummer 12
- påbörjade tavla nummer 13 (som jag redan nu vet kommer bli ett helsike att göra på grund av alla detaljer)

Jag skrev dock ingenting i bloggen under lovet. Att jag inte gjorde det var ett medvetet val eftersom det är (enligt mig) den enklaste delen av arbetet och därför kändes det smartare att spara den till när skolan börjat eftersom man då också får läxor och prov att ta itu med. Därför valde jag att helt fokusera på det tyngre arbetet med fakta och bilder under lovet när jag hade tid.

RSS 2.0