Bild nr. 11- "Robin och Marian"
14/1-10
Under den första veckan i januari avslutade jag tavla nummer 11. Den föreställer Robin Hood och Marian (från Robin Hood såklart) och bilden är gjord med rutsystem och är helt i akryl.
Skillnad jämfört med de andra tavlorna
Alla de andra bilderna jag har målat av har jag valt för att jag tyckt speciellt mycket om dem av en orsak, till exempel att de var extra fina, förmedlade filmens anda väldigt bra, eller ett mer personligt skäl som att jag kom ihåg bilden extra bra från när jag såg filmen när jag var liten.
Så har dock fallet inte varit med denna bild. Visst tycker jag att bilden är fin, men anledning till att jag valde den är faktiskt bara att jag ännu inte hade gjort någon bild från 70-talet (ett krav är att jag måste ha minst en avmålad bild till varje årtionde) och bilden på Robin och Marian var den som var finast och i bäst kvalité. Jag tyckte också från börjad att den verkade väldigt enkel att göra, vilket jag senare fick erfara inte stämde helt och hållet.
Skissen Skissen påbörjades långt innan den blev klar och jag började måla den. Om jag inte missminner mig så påbörjades den ungefär samtidigt som skissen på "Rottigan" (tavla nummer 10). Att det tog så lång tid berodde främst på att jag inte hann(det är inte klokt vad en massa skolarbete kan sluka ens tid) men också för att jag inte är så förtjust i bilden som jag var i de andra.
Bakgrunden Bakgrunderna i Robin Hood är väldigt olika bakgrunderna från till exempel 40-och 30-talet så tillvida att de är inte gjorda med samma mjuka övegångar i nyanserna och innehåller även ofta smala svarta konturer.
Eftersom bakgrunderna inte skulle innehålla dessa mjuka övergångar i färgerna så ansåg jag att jag inte behövde göra bakgrunden i olja som jag gjort med många av de andra.
Att göra den i akryl betydde också att den skulle gå fortare eftersom man behöver inte plocka fram en massa kemikalier för att blanda ut färg och tvätta penslar och akryl torkar ju också mycket fortare så jag tycker att jag vann mycket på att välja bort oljan.
Det svåraste med bakgrunden var att det var en hel massa smådetaljer, vilket försvårade det hela mycket och det är mycket som är fel i bilden som till exempel grästuvor och streck som står på fel ställe osv. men jag orkade inte bry mig, för jag tycker ändå att jag fångade helheten bra, och bilden är som sagt var, inet min favorit.
Robin Hood och Marian Att måla själva cellen var relativt enkelt. Det var varken många, eller specielt avancerade detaljer så det tog inte så speciellt lång tid. Jag hade heller inte några större problem att blanda till färgerna den här gången (ibland är det sjukt svårt så det var trevligt med lite omväxling).
Något annat som underlättade målningen av cellen var också att bilderna under 60-och 70-talet (och även en del under 80-talet?) är gjorda med svarta konturer. I äldre klassiker har man gjort så att konturerna är i samma färg fast en nyans mörkare än det område de linjerar, så man är då tvungen att blanda till flera färger bara till konturerna. Det gjorde det betydligt enklare med den här bilden efetrsom jag då inte behövde ta mig tid till att blanda konturfärg, utan det var bara att hälla upp svart färg och sätta igång direkt.
Dock funderar jag på att fylla i vissa konturer lite mer eftersom de nästan blev övermålade när jag färglade bilden (jag målar alltid konturerna först, innan jag målar vare sig bakgrund eller cell eftersom jag då inte behöver bry mig om att akta mig för att smeta ut blyertsen med handen när jag målar bakgrunden).
(Jag har under en tid varit riktigt irriterad på mig själv för att mina favoritklassiker inte gjordes under 60-och 70-talet eftersom jag kunde ha vunnit tid på det i och med att alla konturer är svarta, men det är ju tyvärr inte så mycket att göra åt saken.)
I arbetet med den här bilden försökte jag också bli lite kvitt mitt pedanteri, efetrsom jag vet att en anledning till att jag målar så långsamt är för att jag faktiskt kan blir ÖVERDRIVET noggrann ibland. Jag var dock väldigt noga endå men möjligtvis nååågot mindre pedantisk än vad jag är med till exempel en Bambi-bild.
Trots att jag inte är något jättefan av vare sig bilden jag valde eller Robin Hood (missförstå mig inte, jag älskar Robin Hood, men den hör inte till mina största favoriter) så är jag endå riktigt nöjd med resultatet.



Under den första veckan i januari avslutade jag tavla nummer 11. Den föreställer Robin Hood och Marian (från Robin Hood såklart) och bilden är gjord med rutsystem och är helt i akryl.
Skillnad jämfört med de andra tavlorna
Alla de andra bilderna jag har målat av har jag valt för att jag tyckt speciellt mycket om dem av en orsak, till exempel att de var extra fina, förmedlade filmens anda väldigt bra, eller ett mer personligt skäl som att jag kom ihåg bilden extra bra från när jag såg filmen när jag var liten.
Så har dock fallet inte varit med denna bild. Visst tycker jag att bilden är fin, men anledning till att jag valde den är faktiskt bara att jag ännu inte hade gjort någon bild från 70-talet (ett krav är att jag måste ha minst en avmålad bild till varje årtionde) och bilden på Robin och Marian var den som var finast och i bäst kvalité. Jag tyckte också från börjad att den verkade väldigt enkel att göra, vilket jag senare fick erfara inte stämde helt och hållet.
Skissen Skissen påbörjades långt innan den blev klar och jag började måla den. Om jag inte missminner mig så påbörjades den ungefär samtidigt som skissen på "Rottigan" (tavla nummer 10). Att det tog så lång tid berodde främst på att jag inte hann(det är inte klokt vad en massa skolarbete kan sluka ens tid) men också för att jag inte är så förtjust i bilden som jag var i de andra.
Bakgrunden Bakgrunderna i Robin Hood är väldigt olika bakgrunderna från till exempel 40-och 30-talet så tillvida att de är inte gjorda med samma mjuka övegångar i nyanserna och innehåller även ofta smala svarta konturer.
Eftersom bakgrunderna inte skulle innehålla dessa mjuka övergångar i färgerna så ansåg jag att jag inte behövde göra bakgrunden i olja som jag gjort med många av de andra.
Att göra den i akryl betydde också att den skulle gå fortare eftersom man behöver inte plocka fram en massa kemikalier för att blanda ut färg och tvätta penslar och akryl torkar ju också mycket fortare så jag tycker att jag vann mycket på att välja bort oljan.
Det svåraste med bakgrunden var att det var en hel massa smådetaljer, vilket försvårade det hela mycket och det är mycket som är fel i bilden som till exempel grästuvor och streck som står på fel ställe osv. men jag orkade inte bry mig, för jag tycker ändå att jag fångade helheten bra, och bilden är som sagt var, inet min favorit.
Robin Hood och Marian Att måla själva cellen var relativt enkelt. Det var varken många, eller specielt avancerade detaljer så det tog inte så speciellt lång tid. Jag hade heller inte några större problem att blanda till färgerna den här gången (ibland är det sjukt svårt så det var trevligt med lite omväxling).
Något annat som underlättade målningen av cellen var också att bilderna under 60-och 70-talet (och även en del under 80-talet?) är gjorda med svarta konturer. I äldre klassiker har man gjort så att konturerna är i samma färg fast en nyans mörkare än det område de linjerar, så man är då tvungen att blanda till flera färger bara till konturerna. Det gjorde det betydligt enklare med den här bilden efetrsom jag då inte behövde ta mig tid till att blanda konturfärg, utan det var bara att hälla upp svart färg och sätta igång direkt.
Dock funderar jag på att fylla i vissa konturer lite mer eftersom de nästan blev övermålade när jag färglade bilden (jag målar alltid konturerna först, innan jag målar vare sig bakgrund eller cell eftersom jag då inte behöver bry mig om att akta mig för att smeta ut blyertsen med handen när jag målar bakgrunden).
(Jag har under en tid varit riktigt irriterad på mig själv för att mina favoritklassiker inte gjordes under 60-och 70-talet eftersom jag kunde ha vunnit tid på det i och med att alla konturer är svarta, men det är ju tyvärr inte så mycket att göra åt saken.)
I arbetet med den här bilden försökte jag också bli lite kvitt mitt pedanteri, efetrsom jag vet att en anledning till att jag målar så långsamt är för att jag faktiskt kan blir ÖVERDRIVET noggrann ibland. Jag var dock väldigt noga endå men möjligtvis nååågot mindre pedantisk än vad jag är med till exempel en Bambi-bild.
Trots att jag inte är något jättefan av vare sig bilden jag valde eller Robin Hood (missförstå mig inte, jag älskar Robin Hood, men den hör inte till mina största favoriter) så är jag endå riktigt nöjd med resultatet.



Kommentarer
Trackback