Bild nr. 9- "Vuxen Bambi"

21/12-09 För drygt en vecka sedan så avslutades tavla nummer 9. Den föreställer den första scenen där man ser Bambi som vuxen. Cellen är i akryl och bakgrunden är i oljefärg.
Denna bild är också en av de äldsta som jag bestämde mig för att måla av och det var också en av de allra första bilderna jag hittade på Bambi som vuxen (jag hade en del problem med det i början).

Skissen
Jag hade inga större problem med skissen. Jag hade ett rutsystem med rätt små rutor och jag har dessutom för något år sedan ritat av bambi(på fri hand men den blev aldrig färdig) från samma bild så jag var redan smått bekant med bilden. Dock försökte jag att även skissa bakgrunden någotsånär noggrant till skillnad från "Ronno". Eftersom bakgrunderna i Bambi är så abstrakta så är det väldigt svårt att hitta några konreta linjer och detaljer, men med lite jobb så gick det. Jag insåg att en av anledningarna till att bakgrunden blev så felaktig till "Ronno" var att jag gjort en väldigt dålig och otydlig skiss.

Bambi
Att blanda till färgerna till Bambi var inte ett lika stort problem på den här bilden som det varit på många andra bilder. Det enda problemet var att jag tyckte att han skulle vara mer okragul än han igentligen var, men det löste sig ganska snabbt.
Det jobbigaste är att man måste blanda till olika färger på konturerna. På den ljusa delen av kroppen är konturerna i samma färg som den halvmörka delen av kroppen och på den halvmörka delen av kroppen är konturerna samma färg som den mörka delen av kroppen och så vidare....

Bakgrunden
Bakgrunden till den här bilden blev väldigt mycket bättre ön bakgrunden till "Ronno". Jag tror att det delvis beror på att jag skissade extra noga, delvis på att det var något enklare detaljer på den och även för att jag lärt mig lite bättre att hantera Tyrus Wongs stil.
Dock blev det stressigt på sista biten av bakgrunden (den svartgröna marken+ stenen vid hans bakben+ klippan i bakgrunden) eftersom jag använt samma färger i paletten så länge att de börjat torka. Därför är jag inte helt nöjd med stenen i den nedre, högra hörnet eftersom det märks ganska tydligt att jag var stressad när den gjordes. 
En annan detalj som jag inte är riktigt nöjd med upptäckte jag faktiskt alldeles nyss. Det är den blågröna detaljen längst till höger. Det ska vara en väldigt mjuk övergång mellan det blåa och det gröna men på min bild är gränsen väldigt tydlig, vilket nästan irriterar gallfeber på mig nu när jag upptäckt det.
I övrigt så är jag väldigt nöjd med bilden. (Dock fattas det ännu två detaljer som jag faktiskt glömde bort och det är munnen och en ögonfrans! Det får jag se till att göra klart!)

Experimentet
Jag har ända sedan första början av projektet konstaterat att det tar VÄLDIGT lång tid att göra de avmålade tavlorna, och allt som oftast så tar det även längre tid än man planerat. Därför så skrev jag upp hur länge jag jobbat med bilden varje gång jag målat eller skissat.

Skissen+ rutsystem- 95 min. Bambi- 385 min. Bakgrunden- 425 min.

Bilden tog alltså sammanlagt (cirka) 15 timmar att göra! 

vuxen bambi

rtrt

bambi vuxen

ewrer

fgf

fgfg

klar bambi


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0