Allmänna bilder

Innan jag officiellt började på mitt projekt så har jag gjort flera bilder och skisser. Eftersom Bambi är min favorit så har det blivit att jag gjort mest bilder från den klassikern. (Dock nu när projektet är igång på allvar så har jag sett till att hålla på en hård självdiciplin så att jag inte står på utställningen och upptäcker att jag bara har Bambi bilder att visa.)
Jag har fler bilder än de jag lägger upp just nu (de är de äldsta och ligger i mina gamla skissblock, så jag har inte orkat gräva fram dem ur röran än) men jag hinner ändå inte lägga upp alla nu.
Eftersom det var så länge sedan flera av bilderna gjordes (eftersom jag inte officiellt börjat med projektet) så tänker jag bara berätta lite kortfattat om varje bild.

(Klockan är ganska mycket så jag kommer nog bara lägga upp ett fåtal idag men jag fortsätter imorrn om jag hinner.)


akvarell

Ronno
Bilden är gjord med akvarellpennor och vatten och föreställer hjorthannen som försöker "stjäla" Faline från Bambi och de två slåss sedan om hinden (är det inte så rådjurshonor kallas?). Man får aldrig reda på hans namn i filmen men han heter Ronno.
Trots att han bara är med i cirka 2 minuter av filmen så blev jag väldigt fäst vid karaktären.
Men i filmen framstår han bara som en ond skurk som försöker ta ifrån Bambi hans flicka och jag ville visa en annan sida av honom (som jag tänkte mig honom det vill säga) där han inte framstod som ond och våldsam.
Bilden blev klar för ungefär ett och ett halvt år sedan (om jag minns rätt) och den är definitivt inte perfekt men jag är ganska nöjd ändå.



vattenfärg

Alice
Detta är min allra första bild på Alice (gjordes någon gång uder vintern i ettan tror jag). Bilden är gjord  med vattenfärg och jag målade av en bild (dock ändrade jag på några saker som bakgrundsfärger, dörren och golvet som var rutigt på bilden jag målade av) som jag faktiskt inte vet om den gjordes i samband med boken eller klassikern (mycket pinsamt!).
Jag är inte det minsta nöjd med själva Alice och då är det främst ansiktet jag tänker på. Jag tycker hon ser ut som en trädocka, den högra skon ser inte ut som en sko/fot och hennes händer ser allmänt klumpiga ut.
Dock är jag nöjd med bakgrunden. När bilden gjordes var jag väldigt ovan vid vattenfärg (hade inte envänt det på flera år) och var osäker på hur det skulle gå att arbeta med nyanser (framför allt på draperiet osv.).
Men det gick bättre än jag väntat mig, så jag är helt klart nöjd med bakgrunden.




Bambi- concept art
Det var ungefär förra sommaren som jag upptäckte Tyrus Wong, bakgrundstecknaren till Bambi. Jag blev direkt otroligt farscinerad av hans sätt att jobba med färger och nyanser och på ett väldigt abstrakt, men endå tydligt sätt få fram vackra och lättolkade bilder.
Jag gjorde ett enkelt rutsystem (typ fyra eller sex rutor) på en av hans bilder och målade av den med akvarellpennor. Dock var bilden mycket snyggare innan jag använde vattnet så jag ångrar djupt att jag inte scannade in den i datorn innan jag "vattnade" den.
Den främsta anledningen till att den blev sämre efteråt är att jag fick lite panik (vattnet torkar ju så fort) och började mot slutet bara dra penseln med en massa vatten fram och tillbaka istället för att metodiskt arbeta med nyanserna. Det ledde till just det som jag ville undvika: vattenränder. Man kan främst se dem på den högra sidan av bilden.
Annars är jag hyfsat nöjd med bilden eftersom det är sjuuuuuuukt mycket svårare att måla i Tyrus Wongs stil än det verkar och detta var ju min första bild.



I bring you a song/I'm looking for romance

Det här är den första Disneybilden som jag målade av utan att ändra på någonting (så gott jag kunde, det är svårt att måla av exakt på millimetern).
Den är gjord helt i akryl (med ett enkelt rutsystem, men i efterhand känner jag att det nog gått nästan lika bra utan) och bilden kmmer från en scen i Bambi där han och Faline hoppar runt i natten och är kära (om man ska uttrycka sig enkelt) och låten "I bring you a song" spelas/sjungs (heter det verkligen "sjungs") i bakgrunden.
Jag gjorde bilden främst för att jag kände för att måla av en Disneybild, men jag ville inte ha någon med så mycket detaljer utan kände för att måla av något lite enklare. Och eftersom jag tycker bilden är väldigt fin och jag älskar sången och även den scenen (jag älskar i och för sig alla scener) så valde jag den.
Det svåraste men bilden var bland annat att måla de ljusa nyanserna på stenarna i förgrunden. Eftersom övergången mellan ljusblå och marinblå/svart var så hastig men samtidigt mjuk så var det väldigt svårt att måla det utan att den ljusaste blåa färgen blev grå eftersom den innehöll väldigt mycket vit som gränsade till svart och inte inehöll speciellt mycket blå. Men det löste sig efter en stunds arbete.
Jag är väldigt nöjd med resultatet och bilden har suttit uppe på min vägg sen den blev klar (någon gång i vintras).


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0