MERCHANDISE

I utställningen så ska jag ju ha med mer saker än bara sånt som jag gjort. Dock kvarstår problem över hur jag ska skydda sakerna från att skadas.
Så nu tänkte jag mest lägga upp lite bilder på en del av den merchandise jag har tillgänglig för tillfället. Jag har inte nytagna bilder på allt än så det blir bara en del för tillfället.

DVD:er
Jag har numera större delen av alla de mest kända klassikerna på DVD. Jag började inte köpa Disney:DVD:er förrän under början av vårterminen i ettan. Det svåra med att skaffa en komplett samlig Disneyklassiker är att Disney gör så att de endast släpper sina klassiker under en begränsad tid vardera. När en utgåva av en viss klassiker tagit slut så tar det ett antal år innan nästa utgåva släpps. Så om man inte vill köpa second hand via internet så tar det några hur innan man fått ihop alla.
Dock så har jag ändå lyckats få tag på ganska många fler än jag räknat med på den här korta tiden. Även om en utgåva officiellt är slut så finns det fortfarande ny exemplar som blivit kvar på lager eller bara inte blivit köpta osv.
Jag har haft turen att hitta flera utav dessa som officiellt är slut och sen har en del klassiker som jag inte vetat om i förväg (jag brukar kolla upp på en disneysida där de skriver upp vilka klassiker som kommer ut, vilka datum och år, men ibland har de inte skrivit upp alla) kommit ut på DVD, vilket ju alltid är en väldigt glad överraskning!
Så min DVD-samling är klart större nu än vad jag trodde den skulle vara från början vid den här tidpunkten.
Klassikerna jag hittat som varit "slut" eller som kommit ut som en överraskning är:

Dumbo
Bambi
Saludos Amigos
The three Caballeros
Make mine music
Melody Time
The Adventures of Ichabod and Mr. Toad
Askungen
Svärdet i Stenen
(det har nyligen kommit ut en ny utgåva men den jag har är från den första DVD:utgåvan)
Robin Hodd
Bernard och Bianca
Bernard och Bianca i Australien
(dock råder det enligt mig frågetecken om den ska räknas som klassiker eller inte)
Lejonkungen

Jag vet ännu inte riktigt hur jag ska skydda dem under utställningen. Helst så skulle jag ju vilja ha dem i nåt skåt med glasdörrar eller sätta upp någon genomskinlig plexiglas/glas-skiva framför den men det verkar svårt att få tag på någon sån.
Det nästa bästa alternativet är att plasta in den i genomskinlig plast och i annat fall så får jag helt enkelt bara ta kort på dem och sätta upp bilderna, men det kändes så platt och tråkigt på något vis.

Samling


FYND
Om man håller ögonen öppna så kan man, inte alltför sällan fynda riskigt fina Disneyprylar.
När jag och mina kompisar var i Sthlm en dag så hittade vi en väldigt häftig affär med en del film-och musik-prylar men även en hel del secondhandgrejer.
Jag hade en himla tur att hitta flera gamla Disneysaker.
Den häftgaste var nog en Bambi-tidning  jag hittade från 50-talet. Det är i riktigt fint skick (en sida har lossnat, men det är det enda man kan klaga på).
Det är dock väldigt mycket i bilderna i tidningen som inte stämmer överrens med filmen (och det är helt klart Disney's version det ska föreställa), men jag kan tänka mig att folk inte var lika insatta i djurens färgteckningar och nyanser som idag eftersom filmerna då inte fanns på VHS eller DVD utan de fanns endast att se när de gick på bio vilket inte var alltför ofta.
Jag har en liten fundering på om jag skulle välja ut någon utav sidorna i tidningen och måla av den fast att göra den i en mera "korrekt" Disneystil som stämmer överrens med klassikern. Det är dokc ingen hög prioritet utan jag får se huruvida jag hinner.

gammal bambi tidning

 

I samma affär så hittade jag även två riktigt gamla (i FINT skick!) engelska/amerikanska VHS! Jag vet inget om hur deras olika utgåvor ser ut och så, men anledningen till att jag förstod att de är väldigt gamla är att stilen på bilderna på framsidan ser gamla ut och inte som framsidorna på filmer idag. Men främst var det för att på baksidan står det att filmen är i färg, något man inte skrev ut under 90-talet eftersom det då var en självklarhet. Så jag är ganska säker på att filmerna kommer från 80-talet åtminståne.


Gamla VHS:er

 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0