FAKTA

Jag ska ju även ha med en hel del fakta i utställningen och den hämtar jag främst från extramaterialet på DVD:erna.
De DVD:er jag har har fakta från hittills är:

Bambi
Dumbo
Askungen
Alice i Underlandet
Törnrosa
Den Lilla Sjöjungfrun

Det är alltid intressant och det tar väldigt olika lång tid, framför allt beroende på om det är en 2-disk eller en 1-disk version.
Jag har bara tagit fakta från två dubbeldiskar än så länge (Bambi och Törnrosa) men jag måste nog tänka över om jag hinner ta all fakta från alla dubbeldiskar för det tar så otroligt lång tid.
Exatramaterial som finns i princip på alla dvd:er är "så gjordes ....(ex. Askungen)" och det brukar också vara den längsta delen av materialet.
Det var nog efter att jag blivit klar med den delen på Törnrosa som jag började fundera på att inte ta allt material från dubbeldiskarna, utan bara ta några få delar som verkar mest intressanta. Anledningen till att jag tog det beslutet var att det tog så VÄÄÄÄLDIGT lång tid att ta fakta från Törnrosa, och då var ja ändå bara klar med den första delen ("Så gjordes Törnrosa"). Den var cirka 45 minuter lång men det to 3 TIMMAR att att hela tiden pausa och skriva ner det som sagts. Det blev 10 fullskrivna A4 papper.
Så därför har jag bestämt att nöja mig med den faktan jag har om Törnrosa nu så får jag se om jag hinner titta igenom resten vid ett annat tillfälle.
Med det kan vara en väldigt stor skillnad på faktamängden på enkeldiskarna också. Både Askungen och Dumbo är enkeldiskar men medans faktan från Askungen blev cirka 6 A4 sidor och tog ungefär 1.5 timme (Det var ALL fakta då alltså) så blev faktan till Dumbo endast en och en halv A4 och tog ungefär 20 minuter att skriva. Och visst, det var jätteskönt att Dumbo blev färdig så väldigt fort men samtidigt så känns det som att det nästan är för lite fakta, eftersom jag ju inte kommer använda allt för även om vissa delar av faktan var intressant att lyssna på så kanske jag inte kommer på något bra sätt att väva in den i själva utställningen.
Men om jag har för lite fakta om någon Klassiker så får jag väl leta fakta från annat håll, de har faktiskt en hemsida.

Första delen av faktan till Törnrosa
fakta

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0