Tidsbesparande alternativ


I början av mitt projekt så hade jag någon sorts fantasi om att jag skulle hinna måla av fler disney-bilder under trean än jag igentligen hinner på typ några år.
Allt eftersom så har denna fantasi stegvis dalat ner på lite mer realistiska nivåer. Men hur jag än vrider och vänder och planerar saker och ting så är det ändå för många bilder kvar som jag verkligen vill måla av.
För att så att säga, kompromissa lite med mig själv så har jag gjort som så, att jag får:

1: Helt enkelt välja bort bilder och verkligen hålla en god självdisciplin
2: hitta andra alternativ än att måla av dem.

Jag kom nämligen på för ett tag sen att jag ju faktiskt inte behöver måla av alla bilderna, utan jag kan ju faktiskt använda andra alternativ som går fortare. (Jag jobbar långsamt i vanliga fall men att måla tar ääännu längre tid.)
Så den första bilden jag gjort på detta viset med är en bild från Alice i Underlandet.
Jag använde faktiskt  inte rutsystem på denna så ganska stolt är jag nog.
Visst tog det fortfarande väldigt lång tid, eftersom jag både skulle skissa, göra konturer, fylla i med bläck och sen skugga med blyerts.
Det var också svårt att veta vilken nyans man skulle skugga med eftersom det inte alltid är så enkelt när bilden man målar av är i färg och jag känner att den kan behöva litte förbättring på den fronten men det är inget som bråskar och jag tar det om jag hinner och orkar.
Men jag sparade en massa tid eftersom jag inte behövde blanda färg (vilken faktiskt tar en stor del av tiden om man är petig) som sedan skulle behöva målas flera lager med, där man dessutom måste vänta tills varje lager torkat innan man målar ett nytt. 

Även fast bilden inte blev i färg som jag önskat från början, är jag nöjd med resultatet och jag kommer göra flera bilder på det här viset (påbörjade en på odjuret för ett tag sen). Det är dessutom skönt med lite omväxling så man slipper plocka fram och ta undan penslar, papper, vatten, paletter och färger varje gång man ska göra ett ryck med bilden.

Svart-vit


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0