Bild nr.3: Skogens Konung

27/9 Söndag
Jag målade av en bild (med rutsystem) på Skogens Konung (Bambis pappa).

Bakgrund till skälet att jag valde bilden
Bilden har ända sedan jag var liten varit en av mina favoritbilder från Bambi (och en av mina största favoritbilder bland alla klassiker). 
Något som jag farscinerats av sedan länge i Bambi är hur otroligt verkliga hjortarna ser ut, fastän de är tecknade, och på just den närbilden (på Bambis pappa) så ser han snäppet ännu verkligare ut. Jag vet inte exakt vad det är som gör att han ser så väldigt annorlunda ut på just den bilden jämfört med de andra. Jag tror att det delvis beror på att npsryggens form är lite annorlunda, nosen ser mer ut som en mule eftersom det svarta inte är helt begrönsat till den fyrkantiga formen den annars har, och pälsen ser mer "pälsig" ut.
Men alldeles nyligen upptäckte jag något annat som jag faktiskt skäms för att inte ha upptäckt tidigare. Jag har varje gång jga ska måla/rita skogens konung haft problem med hur hans färgteckning ser ut och har då tittat på bilder jag tidigare skrivit ut och då även bilden jag målat av nu, och endå har jag haft problem.
Men för någon vecka sen så upptäkcte jag ett av huvudskälen till att han ser så annorlunda ut på bilden:
FÄRGTECKNINGEN ÄR ANNORLUNDA! Jag vet inte om det är ett misstag eller om det är meningen att det ska vara så (inte för att jag förstår varför man skulle göra så men vem vet vad dom tänkte på).
Jag orkar inte skriva och förklara här vad som är annorlunda men om någon skulle vara intresserad så kan jag ta upp det med den.

Jag har dock inte varit så duktig på att ta kort på bilden för att visa utvecklingen( jag vet inte varför det blev så, jag glömde bort det helt enkelt), något jag är väldigt arg på, särskilt som den här bilden är så viktig för mig.

Skissen gjordes
Det kändes väldigt surt att göra skissen eftersom jag redan en gång tidigare faktiskt gjort den. Dock blev jag så missnöjd och jag råkade göra en hel massa misstag med rutssystemet och det var bågot skumt med materialet för det gick knappt att sudda osv. så jag målade över den.
Innan jag började rita upp bilden så gjorde jag om rutsystemet så det blev mindre rutor, eftersom det var (och är) otroligt viktigt för mig att bilden blir så perfekt som jag bara kan eftersom den är så speciell.
Att sedan rita upp själva bilden tog inte så fasligt lång tid. Det som tog längst tid var nog mulen och ögonen, och i början råkade jag klanta mig och rita in bilden på fel ställe i rutsystemet så jag var tvungen att sudda. Dock även fast jag gjort mitt absolut yttersta för att följa rutsystemet till punkt och pricka så tyckte jag ändå inte min bild verkade bli i närheten så fin som originalet. Men som jag tidigare nämnt i samband med bild nr. 2 (Snövit, tror jag visst det var), i såna här lägen så ska man inte lita på instinkten, utan på ögonen: även om skissen i mitt perspektiv kändes fel så såg jag ju att jag följt rutsystemet, så det var bara att köra på. En annan anldening till att min skiss inte var lika fin var ju också att den inte ens var färglagd, så då är det ju klart att originalet var finare eftersom det var klart.

Bakgrunden gjordes
Bakgrunden gjordes i oljefärg och till skillnad från de flesta andra bakgrunderna i Bambi (och även de andra klassikerna) så hade den här bilden en väldigt enkel bakgrund. Det var bara himmel som bestod av vit och några få andra ljusa nyanser. Visst tog det sin tid att måla den endå, men det gick enkelt och snabbt jämfört med Snövit och Filurkatten.
brun o ful
Skogens konung målas
Till skillnad från Snövit så hade jag inte lika stora problem att blanda till rätt färg till den här bilden. Dock trots att färgerna var de rätta (jag testade som vanligt genom att lägga lite färg på originalet) så såg det så OTROLIGT FEL ut på min bild. Men jag fortsatte i alla fall eftersom jag av de tidigare bilderna lärt mig att det för det mesta ser skumt ut innan bilden är helt färdig. Dock senare (när jag målat lite fler områden) så gjorde jag om ett par av de bruna nyanserna (de på bilden ovan) så de blev lite ljusare (de var lite för mörka när den här bilden togs).
Ett annat problem jag hade var att färgerna av någon anledning täckte otroligt dåligt (jag har ingen aning om varför) så alla områden på Konungen är målade cirka tio gånger för att det skulle täcka helt och hållet överallt. Man kan se på den här ofärdiga bilden ovan att det är en hel massa ljusare områden överallt i de bruna färgerna.
Annars så gick det bra och trots att det kändes väldigt motigt under arbetets gång så är jag väldigt nöjd med resultatet nu när den är klar, och det känns väldigt skönt!

klar konung


Kommentarer
Postat av: Marie Palm

Du har arbetat jättebra, har du hört något om utställningslokalen än? Bilderna är verkligen proffsigt gjorda och du reflekterar mycket och bra kring ditt arbete. Hang in there.

Marie

2010-01-18 @ 16:55:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0