Bild nr.1: Filurkatten



16/6-09 (Tisdag)

Rutsystem och skiss

Jag gjorde rutsystem över en bild på Filurkatten och jag skissade även upp bilden efteråt.

Först kunde jag inte riktigt bestämma mig över hur pass stor jag skulle göra den och huruvida den skulle göras på papper eller canvasduk.
I slutändan blev den uppskissad på akvarellpapper (Jag föredrar hårda papper eftersom de är lättare att jobba med eftersom de inte böjer sig för vatten och är tåligare än vanliga papper). Jag valde också bort canvasduk eftersom jag inte hade någon som hade ett passande format och jag ville inte beskära bilden för jag ville att den skulle bli likadan som i Tv:rutan. Storleken blev ungefär som ett A4.

 


 

17-18/6-09 (Onsdag och torsdag)

Bakgrunden målades

Jag valde att göra bakgrunden i akryl i första hand för att jag har mest akryl hemma och har även mest erfarenhet av den.
Jag kunde även valt att måla bakgrunden i olja (speciellt till bakgrunden eftersom det är det som de använder sig av på riktigt också, om jag inte missminner mig).
Dock i efterhand vet jag att det igentligen varit smartare att använda olja. Akrylen torkade nämligen fortare än vad jag räknat med vilket gjorde det väldigt svårt att på ett snyggt sätt arbeta med färgernas övergång i varandra. Speciellt svårt var det med trädet (vilket också syns på ett par ställen). Ett problem som inte uppstått om jag använt mig av olja.

Dock sista delen av bakgrunden blev jag tvungen att måla klart i en hast eftersom vi skulle resa bort och färgerna skulle torkat tills vi kom tillbaka (även om jag plastat in dem och jag vågade inte ta risken). Så det blev väldigt bråttom även om det bara var en liten bit kvar som ännu inte var målad.
Tvärr jobbar jag väldigt dåligt under för mycket stress så den biten av tavlan uppnår inte riktigt samma kvalité som övriga ytan.
Biten som blev "stressmålad" är främst löven i övre kanten, man kan se att de är blekare än de andra.
Men jag blev ändå ganska nöjd med tanke på att jag inte på väldigt länge målat av en tavla.

 


 



23-25/6-09 (Tisdag-torsdag)

Filurkatten målades

När jag målade Filurkatten upptäckte jag att vissa konturer skulle behöva  förtydligas och jag hade lite problem med vart jag skulle lägga dem och hur tjocka de skulle vara. I slutändan valde jag att göra dem överallt utom i siluetten eftersom bakgrunden var så pass mörk att det blev minst lika bra utan
Jag valde att göra konturerna i en väldigt mörk vinröd/lila nyans eftersom det var de färgerna som regerade på katten. Jag kunde ha gjort det lite lättare för mig och bara tagit svart istället men det ser inte ut som de använt kolsvart på bilden jag målade av. Dock var det otroligt svårt att veta mer exakt vilken färg som skulle göras till konturerna eftersom vår skrivare inte är så bra och konturerna så pass tunna.
Det jag var mest nervös över angående att måla själva katten var att få färgerna så lika originalet som möjligt.
Dock gick det bra, utan större problem.

Det jobbigaste är dock (angående alla dessa bilder jag ska måla av) att man måste måla så otroligt många lager på lager.
Jag vill inte att man ska se minsta spår av något rutsystem, blyertsstreck eller att färgen är någon nyans ljusare på nåt ställe för att den är tunnare där. Det är otroligt påfrestande (främst för tålamodet) men det betalar sig när det är klart och bilden blir så väldigt mycket finare och uttrycket att det är detaljerna som gör det blir så sant som det är sagt!

Bild nr 1- KLAR!


Kommentarer
Postat av: Marie Palm

Hej

Du arbetar på bra och skriver utförligt som vanligt. Alice blir en bra karaktär tycker jag.

Hoppas du får svar Anders snart

Marie

2009-12-02 @ 11:39:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0