Bambi bilder

Som jag tidigare nämnt så har jag väldigt mycket Bambi bilder som jag gjort (både övningsbilder, skisser och målningar) så jag tänkte ta och försöka hinna lägga upp alla dessa (dock endast de som ännu finns inskannade på datorn!) nu i ett svep så har jag det gjort.
Jag kommer inte ihåg exakt i vilken ordning de är gjorda men jag ska försöka så gott jag kan att lägga upp de i ordning, och jag börjar med de äldsta.


fula


Övningsbilder
För att lära mig att rita Bambi så bra som möjligt på egen hand så har jag ritat av honom i flera olika poser. Dessa tre bilder är avritade från en av Bambiböckerna (barnböcker alltså) jag har. Bilderna i boken var inte riktigt så lika filmen som jag föredrar men tillräckligt för att öva sig att rita av dem.
Bilderna är först skissade i blyerts och sen fyllde jag i konturerna med bläck och färglade sen med vanliga färgpennor.
Den enda av dessa tre bilder jag faktiskt blev nöjd med, är den i övre vänstra hörnet (den med snön), vilket är ganska konstigt eftersom jag haft väldigt svårt med just den vinkeln av huvudet.


bambi stor

1:a bilderna på Bambi som vuxen 
Eftersom jag hela tiden ritat Bami som liten så ville jag ha lite omväxligt och även lära mig rita honom som vuxen. Det visade sig faktiskt vara enklare än att rita honom som barn (förmodligen för att jag vant mig vid själva "Bambi-stilen" men också för att han som vuxen var något mer lik den stilen jag själv skulle använt när ritade hjortar).
Den första bilden (den i övre vänstra hörnet) blev faktiskt den bästa, och trots att det var ganska länge sen den gjordes så är jag fortfarande ganska nöjd med den).


bambi vuxen igen
Vuxen Bambi nr. 2
Eftersom det var roligt att rita Bambi som vuxen så gjorde jag ganska snart nya bilder. Liksom den förra så blev även den första bilden på den här teckningen den bästa (överst på bilden). Jag är fortfarande väldigt nöjd med den.
Den andra bilen (nedre vänstra hörnet) är jag också ganska nöjd med, med tanke på att det var en väldigt svårt vinkel.
Den tredje bilden däremot blev totalt misslyckad (därav kladdet). Vinkeln var även på den bilden svår med jag lyckades mycket sämre med den.

En annan anledning till att jag så plötsligt började rita en massa vuxna "Bambisar" var att jag vid den här tiden hittade en ny webbsida med en massa väldigt fina (och STORA!) Disneybilder och däribland väldigt mycket Bambi.
Sidan hade väldigt mycket bilder på Bambi som vuxen, något som är väldigt svårt att hitta så det var då jag kunde komma igång med att öva på att rita honom som stor.
Det bästa var att det fanns väldigt många "sekveneser" i ickefärglagd form (även utan bakgrund). Till exempel så fanns en sekvens med när Bambi håller på att snubbla men sedan återfår balansen.

Här är en bit ur sekvensen (den består igentligen av många fler bilder men jag ville bara visa principen)
återfår balans

huvuden Bambi
Övningsbilder på ansiktsuttryck
Jag hade tränat mycket på att lära mig Bambis proportioner och kropp, men något jag var betydligt sämre på var hans olika ansiktsuttryck och svårare vinklar på huvudet. Det är svårt att få tag på sådana "model sheets" som de kallas i fin kvalité. Jag hitytade mycket riktigt inga med fin kvalité (de var dessutom små) men jag nöjde mig med det och gjorde så gott jag kunde. (Dock någon månad senare så hittade jag faktiskt samma modelsheet som både var större och hade snyggare kvalité, men det får man väl leva med, jag var glad att jag hittade det överhuvudtaget.)
Det var väldigt olika med vilka jag blev nöjd med. Jag är fortfarande mycket nöjd med bilden där han gäspar, ganska nöjd med den där han är arg och och den där han tittar ner och man ser hans huvud bakifrån.
De övriga är jag inte så förtjust i, men det kan ju inte alltid bli bra.

2 st Bambi
Övningsbilder
Dessa två bilder är några utav mina senare bilder. De är definitivt inte nya, utan de gjordes någon gång i vintras tror jag, men någon månad senare så började jag med en "Disneypaus" på några månader (i samband med mitt Silver Fang-projekt i ESO) för att jag skulle orka hålla igång i mitt projektarbete.
Jag var väldigt nöjd med de här bilderna när de var nya, och jag tycker fortfarande att de är helt okej och jag skulle tro att det är ungefär på den här nivån min kapacitet på att rita Bambi ligger i nuläget.


Bambi i akvarell
Bambi i akvarell
Denn bild är gjord med akvarellpennor och vatten och jag använde även ett rutsystem. Den största anledningen till att jag använde rutsystem är att jag planerar (det har inte blivit av än) att göra två bilder till fast jag ska använda andra material att måla med. Sedan skulle de sitta bredvid varandra så att man ser skillnaderna.
Bilden jag ritar av är en ofärglagd liten skiss och Bambi har på den bilden inte fått exakt det utseendet han har i filmen, men det är väldigt likt.
När de är uppsatta på rad så ska den första se ut i princip som skissen: ofärglagd och gjord med konturpenna i en "skissig" stil.
Den andra ska vara bilden ovan. Den är färglagd så att färgerna är så som de ser ut i filmen fast lite mer abstrakta.
Den tredje ska vara i akryl och färgerna ska vara precis som de är i filmen.

Poängen med dessa bilder är att visa på att det inte bara är att rita ett tecknat rådjur och bestämma att "det här är Bambi" utan det är en lång process av arbete och det tar tid att arbeta fram utseendet hos en karaktär.
Bambi i vattenfärg igen
Bambi i vattenfärg
I februari (om jag inte minns fel) det här året så rensade en av mina kompisar sitt rum. Hon gav mig en hel massa utav det hon rensat ut som hon tänkte att jag kanske var intresserad av (lite mangor och sånt bland annat) och en stor del av dessa saker var konstnärsmaterial. Det var både penslar, canvasdukar, akryl, akvarell hobbyfärg mm.
Det var också en låda med vattenfärg (såna man hade när man var liten), dock var färgskalan betydligt mer utrustad än den vanliga med 6-8 färger. Den här låda hade hela 24 färger! Jag blev eld och lågor och började redan samma dag att använda den.
Eftersom jag var så pass ovan vid vattenfärg så valde jag att börja att måla en enkel bild med Bambi eftersom jag var mest van vid honom.
Trots att jag inte är helt nöjd med bilden som helhet så är jag fortfarande otroligt nöjd med Bambis proportioner! (Borträknat öronen som är lite för små och spetsiga) Ett av mina största problem angående dem har nämligen varit att göra hans huvud tillräckligt stort. Det är nämligen större än halva hans mage vilket har varit väldigt svårt att rita utan att det känns fel (dock upptäcker man ju när man är klar att det faktiskt blev väldigt bra).

mamam akryl
Bambis mamma
Bambi är den enda klassikern som jag bestämt mig för att göra en helt avmålad bild med rutsystem till varje karaktär.
Den här bilden på Bambis mamma är den första av dessa som blev klar (jag påbörjade en med Ronno för över ett och ett halvt år sedan men den är inte avslutad ännu).
Jag valde bilden för att jag tyckte att hon var väldigt fin på den men också för att den hade en väldigt enkel bakgrund och för att den var en närbild (närbilder är enklare eftersom detaljerna blir större och det blir inte lika pilligt så att säga) med en lätt vinkel.
Eftersom det är en av de första bilderna jag någonsin gjort som är helt avmålad utan några ändringar från min sida så har den en hel del fel i färgerna. Man ser det inte om man inte har originalet jag målade av ifrån bredvid.
Färgerna är för bruna. När jag målar av något så brukar jag som jag tidigare nämnt, måla en liten, liten bit på originalet för att kontrollera att färgen verkligen stämmer. Det gjorde jag också när den här bilden gjordes och jag så när jag jämförde, att färgerna ingentligen skulle vara mera rosa-röda. Dock tyckte jag redan att färgerna var för röd-rosa så jag litade till min instinkt (det kändes liksom fel att måla ett rosa rådjur) istället för mina ögon och lät färgerna vara som de var. Och visst, när man bara tittar på bilden så ser den ju bra ut, men om man jämför så ser man tydligt att den är för brun.
Så vad lärde jag mig av detta?
jo, lita inte på instinkten (vanligtvis brukar det ju vara tvärtom men inte i det här fallet) utan på ögonen, och även om färgen känns jättejättefel när man börjar måla, men den stämmer när man jämför med originalet så ska man bara köra på. Det är först när de andra färgerna tillkommit och bilden är klar som man faktiskt ser hur det blir, och har man då följt ögonen så blir det bra.
upg. kroppsspråk
Uppgift: kroppsspråk
Den här bilden gjordes faktiskt i samband med Svenska B. Jag skulle hålle ett föredrag om kroppsspråk och jag tog då bland annat upp, angående Bambi, hur otroligt bra de har behållit hjortarnas väsen genom att till det yttersta behålla deras kroppsspråk.
Till redovisningen så gjorde jag en bild med bläck och blyerts där jag jämförde den tecknade Bambi med ett riktigt (åtminståne så riktigt jag kunde göra det) kid.
När man tittar på Bambi i filmen så ser han verkligen ut som ett kid och man tänker verkligen att så ser ett kid ut, men det är till en otroligt stor del kroppspråket som gör det. Man lade bara till precis så pass mycket mänskliga uttryck så att vi som tittare ska förstå vad djuren känner.
Men trots att man tycker att Bambi är så väldigt lik ett riktigt rådjur så är det ändå en väldigt stor skillnad och det var därför jag gjorde den här bilen.
Eftersom den gjordes mitt under min Disneypaus så hade jag inte ritat Bambi på ett tag, men jag tycker endå att han blev bra bortsett från öronen som åter igen blev för spetsiga.
Däremot är jag otroligt nöjd med det "riktiga" kidet! Jag har i princip aldrig ritat ett verklighetstroget rådjur så jag är väldigt stolt över det. Jag gjorde det inte helt ur huvudet dock, utan jag hade en bild på en tidig, väldigt enkel skiss på Bambi (innan han började se "alltför tecknad" ut) som inte var så mycket mer än en siluett med ett öga.
Inspiration av Tyrus W.
Tyrus wong inspirerad egen tolkning
Som jag tidigare nämnt så är jag väldigt farcinerad utav Tyrus Wongs (bakgrundstecknaren till Bambi)bilder och i somras så bestämde jag mig för att göra egen tolkning utav min favoritscen ("Gallop of the stags") i filmen, inspirerad utav Tyrus Wongs konceptbilder till klassikern.
Bilden är först skissad i blyerts o sedan färglagd med vanliga färgpennor. Jag är väldigt nöjd med hur jag lyckades med den förenklade stilen och sättet att använda färgerna som Tyrus. Dock är jag inte nöjd med himlen, det blev en för stor kontrast mellan det vita och det lila. Jag är inte heller så nöjd med stämningen i bilden. Scenen jag gjorde en egen tolkning av är en otroligt mäktig scen, men min bild känns lite för stillsam.
Jag har funderat på att göra en till tolkning av den här scenen och då försöka fånga den mäktiga känslan bättre.
enkel skiss
Skiss inspirerad av Tyrus W.
Den här bilden gjordes inte i något speciellt syfte mer än att jag hade tråkigt om jag ska vara ärlig. Jag satt i bildsalen och hade håltimme (det var väl två veckor sedan ungefär) och väntade på Ylwa.
Jag tänkte att den skulle vara gjord i lite Tyrus Wong stil, men det blev inte så lyckat eftersom den har lite för mycket detaljer (framför allt hjorten).
I hans bilder så är det i princip aldrig några tydliga konturer utan han jobbar endast med skuggor och nyanser (inte alltid dock, men för det mesta) och bilderna får därför ofta en väldigt mjuk stämning över sig.
Även om bilden inte blev riktigt som jag tänkt så tycker jag endå att den är rätt okej för att vara gjord på tyo 20 minuter (särskilt skuggan, eftersom jag är väldigt ovan att jobba med skuggor på marken). 

Kommentarer
Postat av: Nina C:

hej, jätte fint!

önskar jag kunde måla som du ♥

2011-04-07 @ 16:21:49
Postat av: moa

hej,jätte fint!

önskar jag kunde måla som du! love you!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0