SILVER FANG del 3: "Fanart"

INTRODUKTION

Från början var den här bloggen en loggbok över mitt projektarbete(en Disneyutställning) under gymnasiet och efter det började jag istället skriva om mina egna personliga konstverk. Tanken var då att jag ENDAST skulle skriva om min personliga konst och inte "fanart"(bilder baserade på andras figurer och historier). Däremot har jag tagit med personliga tolkningar.

Men på senare tid har jag tänkt om. En oerhört stor del av all min inspiration kommer faktiskt från film, böcker och serier och jag skulle tro att ungefär 50% av alla bilder jag färdigställer är fanart.

Även om jag inte själv hittat på karaktärerna jag ritar när jag gör fanart så är det galet roligt och lärorikt!

Därför tänker jag nu även inkludera fanart i min konstblogg och jag tänker inleda detta med att göra en serie inlägg om det ämne jag gjort mest fanart med under hela mitt liv nämligen mangan och animén:

 

"SILVER FANG" ("Ginga Nagareboshi Gin" på japanska)

 

 

Då Silver Fang är ett så stort ämne för mig med många olika delar så kommer jag dela upp den här lilla "serien" av inlägg i olika delar som till exempel merchandice, hur mitt intresse började och såklart min Silver Fang-fanart!

 

OBS!!

Dessa inlägg kommer innehålla stora SPOILERS för båda mangan och animén!

 


Liksom i princip allt jag nördar och snurrar in mig på så påverkar det även ofta det jag ritar och målar.
Jag har ritat Silver Fang-fanart ända sedan jag såg första filmen när jag var 8 år gammal och för det än idag, 15 år senare.
Silver Fang är helt klart det jag ritat mest frekvent under hela mitt liv vilket gör att det också är där jag nästan tydligast ser min utveckling, både på fri hand och med referensbilder!
 
Här har vi ett par av de äldsta bilderna från Silver Fang jag gjort på fri hand. Det var strax efter att jag sett filmen första gången och dessa bilder gjorde jag i min ritbok i lågstadiet! Då tyckte jag nog att de var rätt skapliga, men idag har jag svårt att hålla mig för skratt när jag ser dem!
 
Notera att jag skrivit "Gotora" vid hunden som egentligen heter "Chutora". När vi var små trodde jag och mina kompisar att de tre tigerbröderna hette "Akatora, Notora och Gotora"(ska vara "Akatora, Chutora och Kurotora"). Det här är ett uppslag i samma ritbok som bilden ovan där jag tydligen tyckte det räckte med ett huvud per sida. Fast Akatora utelämnade jag helt!
 
 
 
 Och ungefär såhär såg det ut när jag hade referensbild(denna är dock gjord ett par år senare, så jag var kanske 10 år ungefär när den här bilder gjordes!
 
Under åren har jag ritat en himla massa bilder, både lösa teckningar, i ritböcker och skissblock, så här följer ett litet utplock av dessa(gjorda när jag var 10-13 år ungefär)!
 
Jag har alltid haft oerhört svårt att rita björnar, av någon anledning ser de jämt ut som råttor, jag vet inte riktigt hur det kommer sig...
 
 
 
Bilder som denna nedan fick jag ofta en del upprörda reaktioner på från mina klasskamrater som tyckte att "men vad hemsk du är, varför ritar du sånt där?!". Jag försökte förklara många gånger att i Silver Fang är det alltid på liv och död och att det ofta går brutalt till, men då den här typen av tecknad film inte är (eller åtminstone var) speciellt allmänt känd("tecknat är ju bara för små barn, utan för mycket våld osv...bla bla..") så upplevde jag att de flesta(=typ alla) var ytterst skeptiska till detta.
 
 
Som tidigare nämnt som älskar jag fortfarande att göra fanart till denna fantastiska serie! Då jag ritat det så länge som känns det så oerhört hemma och välbekant på något vis att dra de där linjerna som är så typiska för just Silver Fang! Så här kommer ett antal bilder gjorda på senare tid(2010-2014)!
 
Först några bilder där jag inte haft någon referensbild.
 
Trots att den oklippta japanska versionen är absolut bäst är jag ändå fortfarande helt förälskad i den svenska dubben och tycker att det faktiskt är bland det bästa jag sett bland svensk dubb. Alla röstskådespelare gör ett jättebra jobb! När jag visat den svenska dubben för någon som aldrig tidigare sett Silver Fang brukar jag fråga "Gissa hur många röstskådespelare som gör alla rösterna?". Personerna blir alltid lika chockade när jag berättar att det endast är 4 personer som gör alla rösterna(5 st i fjärde filmen)!
Då jag tycker så mycket om den svenska dubbningen gör jag gärna små hyllningar till den som i t e x. bilden nedan, där jag lagt in några utav mina favoritcitat från den svenska versionen.
 
(Här har jag dock tittat på bilder för att göra texten, då jag inte utantill kan skriva originalnamnet "Ginga Nagareboshi Gin" med japanska tecken!)
 
 
 
Och så några bilder där jag haft referensbild att titta på!
 
 
Jag älskar alla karaktärer från Silver Fang, men John hör till en av dem som har en liten extra särskild plats hos mig.
 
 
 
 
 
 
Sen har jag även gjort en del bilder med så kallat "rutsystem"(man gör rutor på referensbilden och sedan likadana rutor på tomt papper och ritar sedan av bilden med hjälp utav rutorna). Lite fuskigt kanske, men det blir himla bra för det mesta!
 
 
 
 
 
Såna här bilder hoppas jag på att göra fler utav! Jag älskar att måla av screencaps från filmen, och det är så himla fint att sätta upp på väggen! (Jag gjorde ett flertal såna bilder till min Disneyutställning från olika Disneyfilmer och har fortfarande Bambi-bilderna på väggen!)
 
 
Bland det jag finner allra svårast med Silver Fang-fanart är att få till karaktärernas blickar. Utmärkande för silver Fang(framför allt mangan) är Yoshihiros(författaren) förmåga att få till skarpa och intensiva ögon, som har som en inre eld i sig. Det tycker jag fortfarande är galet svårt och det är sällan jag känner att jag lyckas, men det blir ju bättre med åren så det är väl bara att kämpa på antar jag!
 
Exempel på hur ögonen kan se ut i mangan.
 
 
 
 
Något som fortfarande fascinerar mig en aning är att jag trots min "besatthet" utan Silver Fang inte är och aldrig varit någon "hundmänniska". Jag tycker absolut inte illa om hundar, men de hör definitivt inte till mina favoritdjur och jag blir ganska osäker om jag utav någon anledning måste hantera en hund eller stöter på en som är lite vild, så att säga.
Därför blir det lite lustigt att hundar nog ändå är det jag har lättast att teckna. Dock ett problem i detta, som jag främst börjat notera på senare år är att när jag väl ska rita en hund som INTE är Silver Fang-fanart så har jag oerhört svårt att gå ifrån den stilen för nästan så länge jag kan minnas så har i princip alla hundar jag tecknat varit karaktärer från Silver Fang.
Men jag har gjort lite försök av och till på senare tid att börja teckna hundar i min egen stil och försöka att inte influeras alltför mycket utav Yoshihiros verk.
 
Här har vi en av de första bilderna jag gjorde som inte skulle vara Silver Fang-fanart, utan en hund i min egen stil helt enkelt. Det var några år sedan den gjordes så nu är jag inte jätteförtjust i den, men när den var ny tyckte jag om den. Jag passade även på att göra snö i bilden för det är också något jag i princip aldrig gör i mina bilder och tycker är svårt.
 
 
 
I vintras blev jag väldigt sugen på att rita en hund igen som inte såg ut som om den just hoppat ut från Silver Fang-universumet, men sen tänkte jag att det vore lite kul att göra en egen tolkning utav en av karaktärerna.
Så jag valde att göra en bild på "Riki" i min egna stil, och det blev ju inte alldeles tokigt om jag får säga det själv!
 
 
Sisådär, då var det färdigsnackat om Silver Fang FOR NOW! Det lär garanterat bli mer i framtiden, men det kommer nog dröja ett tag då jag har en himla massa annat jag också vill skriva om! Tjohej!
 
//F0NFE
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0