SILVER FANG del 2: "Merchandice"

INTRODUKTION
Från början var den här bloggen en loggbok över mitt projektarbete(en Disneyutställning) under gymnasiet och efter det började jag istället skriva om mina egna personliga konstverk. Tanken var då att jag ENDAST skulle skriva om min personliga konst och inte "fanart"(bilder baserade på andras figurer och historier). Däremot har jag tagit med personliga tolkningar.
Men på senare tid har jag tänkt om. En oerhört stor del av all min inspiration kommer faktiskt från film, böcker och serier och jag skulle tro att ungefär 50% av alla bilder jag färdigställer är fanart.
Även om jag inte själv hittat på karaktärerna jag ritar när jag gör fanart så är det galet roligt och lärorikt!
Därför tänker jag nu även inkludera fanart i min konstblogg och jag tänker inleda detta med att göra en serie inlägg om det ämne jag gjort mest fanart med under hela mitt liv nämligen mangan och animén:
 
 
"SILVER FANG" ("Ginga Nagareboshi Gin" på japanska)
 
 
 
 
Då Silver Fang är ett så stort ämne för mig men många olika delar så kommer jag dela upp den här lilla "serien" av inlägg i olika delar som till exempel merchandice, hur mitt intresse började och såklart min Silver Fang-fanart!
 
OBS!!
Dessa inlägg kommer innehålla stora SPOILERS för båda mangan och animén!
 
 
-MERCHANDICE-

Jag kände tidigt till att det producerats en hel del merchandice(samlarprylar) baserat på den här mangan/animén och några utav de första prylarna jag upptäckte var bland annat specialboken "Meteor Gin", klistermärken och 1:a mangautgåvan. 
 
 
"Meteor Gin"
 
"Samlarstickers"
 
"1:a mangautgåvan från 80-talet"
 
De första åren ägde jag ingen egen merchandice, jag hade inte ens filmerna. Varje gång vi (Jag och mina kompisar Lotta, Sanna och Sabina som nördade den här animén tillsammans) skulle titta på Silver Fang så hyrde vi dem från en liten hyrfilmsbutik i Eskilstuna som på den här tiden hade ett erbjudande som gällde vissa utvalda filmer som var märkta med ett fyrklöver och erbjudandet gällde då "4 filmer, 4 dagar, 44 kronor"!
Detta passade oss alldeles utmärkt eftersom Silver Fang bestod av just fyra filmer(klippt och dubbad version naturligtvis) som alla var märkta med dessa fyrklöver!
 
"1:a och 2:a svenska vhs-utgåvorna"
 
De första Silver Fang-prylarna jag skaffade köpte jag tillsammans med Lotta, Sanna och Sabina. Det var de första fyra volymerna utav den 2:a mangautgåvan, Ginga Densetsu Weed(uppföljaren) volym 1-3 på engelska(det enda som officiellt översatts till engelska)och volym 4-10 på japanska och även en annan manga av Yoshihiro Takahashi som heter "Byakuren no Fangu"!
 
"Byakuren no Fangu"
 
De här inköpen var min första "riktiga" kontakt med mangan. Jag hade ju sett mycket bilder på internet men aldrig haft en fysisk pocket i mina händer, men sammanhängande seriesidor och jag minns tydligt hur vi alla fyra satt i soffan hemma hos Lotta och bläddrade i böckerna, konstant utropande av glädje och extas när vi bläddrade igenom sidorna som låg till grund för animén vi nördat så länge.
 
Det här är flera år sedan(runt 2003-2004 gissar jag) och sen tog det några år innan vi fortsatte vårat samlande individuellt(de andra började nog köpa saker något tidigare än mig tror jag, mycket på grund av att jag alltid varit lite avvaktande med att handla från nätet, vilket nästan är ett måste om man vill köpa Silver Fang-merch.)
Det var inte förrän runt 2008 som jag fortsatte samla och detta var främst tack vare den svenska webbutiken "Futagoshop"(tack för att du finns!!<3<3)!
Min "samling" bestod då endast utav några bookmarkstickers, en figur(Sniper, från GDW-animén), ett samlarkort och en magnet.
 
"Bookmarkstickers"
 
"Sniper"
 
Men, som Lasse Åberg sagt: "Det snabbaste sättet att bli fattig är att bli samlare!".
Eftersom jag under den här tiden fortfarande gick i gymnasiet hade jag bara mitt studiebidrag som inkomst, vilket inte räcker långt i den nördiga merch-världen, så det blev bara några få saker ibland och då aldrig en summa högre än 600 kronor.
 
Men på senare tid, runt 2011-2012, när jag började få lite mera jobb började jag samla mer aktivt. Absolut inte så jag spenderar allt jag tjänar på Silver Fang-prylar, men mer än tidigare! Och idag äger jag en ganska så stor samling(anser åtminståne jag själv) med flera lite mer sällsynta oblekt som till exempel några utav de första plastfigurerna från 80-talet, en VHS från den första svenska utgåvan, en vinylskiva, ett nummer utav Shounen Jump med Silver Fang omslag och 5 filmceller.
 
 
-Lite utplock från min samling(som jag för övrigt är väldigt stolt över!<3)-
 
 "Samlarstickers"
 
 
 
"Posters"
 
"Shounen Jump med Silver Fang omslag"
 
"Figurer från 80-talet"
 
 
 
"3 utav mina filmceller"
 
"Min Silver Fang-hylla! (Som för övrigt inte rymmer alla saker längre då det blir för trångt, så celler, stickers, samlarkort, magneter och lite annat smått och gått får tyvärr inte plats.)"
 
 
Hej och hå, mycket grejer blir det! Jag blir så full i skratt när jag tänker på hur flera klasskamrater i grundskolan flera gånger sa till mig att "tror du inte du kommer tröttna på de där filmerna när du blir äldre?" och hur jag svarade att "aldrig i livet, Silver Fang är bäst, oavsett om jag är barn eller vuxen! det finns vuxna också som gillar Silver Fang!". De gav mig en tvivlande blick och sa lite trevande att "Men man är nog lite konstig i huvet då, Tessan..."
Jag har varit tvärsäker ända sen jag såg Silver Fang för första gången när jag var 8 år att jag aldrig kommer att tröttna på det här fantastiska mästerverket och det är jag lika övertygad om idag! Haha, de skulle se mig nu, fortfarande Silver Fang-tokig och nu även Silver Fang-samlare, och så JÄVLA stolt över det! HA!
 
 
 
//F0NFE
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0