Enhörningar- Vita hästar med horn??

Jag har alltid varit väldigt förtjust i mytologiska djur och väsen, såsom älvor, varulvar, Näcken, Skogsrået m fl. men ett utav mina farvoritdjur bland dessa är enhörningen.
Dock, något som jag verkligen har problem med är hur enhörningen ofta framställs som en vit, fager häst med ett litet horn i pannan. 
 
Såhär ungefär.
 
"Vaddå då?" tycker kanske många, "det är ju det där som ÄR en enhörning?". Men jag håller inte alls med. Nu finns ju inte enhörningar i verkligenheten, men i flera böcker(kan vara allt från hästböcker från hästklubbar till riktigt gamla böcker om mytologiska väsen) där enhörningens utseende allt som oftast beskrivs som "ett häst-eller hjortliknande djur med klövar, lejonets svans, getens skägg och ett vridet horn i pannan(beskrivs oftast som 50-90 cm långt)", vilket är tämligen långt från "dagens" vita häst.
Personligen tycker jag att framställa en enhörning som en häst med ett horn rätt upp och ner känns både tråkigt och fantasilöst. Det känns mer som en "utklädd" häst istället för ett faktiskt eget väsen.
 
Det är klart att många tycker dessa behornade hästar är jättefina och det får stå för dom. Sen kan jag förstå också att enhörningen framför allt i filmer visas som en vit häst med horn, då det kan vara väldigt svårt att få till på annat sätt(särskilt i äldre filmer då tekniken var mycket mer begränsad.).
Men dessa film-enhöningar säger mig ingenting i princip. Den enda filmen jag hittills sett där jag verkligen tyckt om enörningarna, trots att de var vanliga hästar med horn är 80-talsfilmen "Legend". Även enhörningarna i sig inte är så speciella så byggs det upp en väldigt magisk stämning, både med musik och miljö, vilket bidrar något så otroligt.
 
"Scen ur Legend"
 
Den enda filmen jag hittlls sett där enhörningen framställs någotsånär som jag tycker att den borde är den animerade filmen "The Last Unicorn"(som för övrigt är en sjukt bra film! Superbra musik, härliga animationer och framför allt ett grymt skönt tempo, som inte rusar fram som ett expresståg utan är mer som en äventyrlig skogspromenad.)
 
 
Själv har jag ritat enhörningar på en mängd olika sätt sen jag var liten, men man skulle nog kunna beskriva utvecklingen som att den gick från att vara den "tråkiga, vita hästen med horn" till en mer personlig bild utav hur jag tycker enhörningen borde se ut.
Jag gör alltid klövar, getskägg, ett långt horn, lång man, lejonsvans och försöker sedan typ kombinera utseendet hos hjort, häst och get, men utan att det blir för mycket utav någondera. Jag vill inte att man ska tänka "häst med horn" utan bara enhörning.
Sen något som jag har svårt att få till är att jag tänker mig att enhörningen är ett på sätt och vis evigt ungt men endå uråldrigt djur. Jag vill att den ska utstråla ålderdomlig vishet och barnslig oskuld på samma gång om man nu kan uttrycka sig så.
 
Här är två utav de senaste bilderna jag gjort på enhörningar sedan jag började få en mer etablerad bild av hur JAG vill att enhörningen ska se ut, och jag är faktiskt nöjd med båda bilderna!
 
Den första är från 2013 och är gjord i tusch och vanliga färgpennor.
 
Och denna är från 2014 och också den första bilden helt i blyerts jag gjort sen säkert 6 år tillbaka, så det var allt en riktig utmaning! Värt att tillägga om denna är att detta är första gången jag gjort ett böjt horn! När det diskuteras hur myten om enhörningen uppstått tror man oftast att det var folk från västvärlden som åkt österut och stött på någon typ utav vit noshörning som vid den tiden då var okänd i europa och så spred sig då ryktet om detta mystiska behornade djur när de resande återvände för att berätta om sin upptäckt.
Därför känns det egentligen mer "korrekt"(om man nu kan kalla det korrekt när man talar om ett djur som inte existerar) att hornet är böjt, så det ligger närmare noshörningens horn.
 
Som vanligt hade jag tänkt att detta skulle bli ett väldigt kortfattat inlägg. Det kan ju diskuteras hur det gick med det, men nu är det i alla fall klart, så jag säger tack och gonatt för mig! Sov gott alla enhörningsnördar(även om ni föredrar de vita hästarna med horn)!
 
//F0NFE
 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Finns enhörningar på riktigt

2015-06-11 @ 14:39:06
Postat av: Anonym

Finns enhörningar på riktigt

2015-06-11 @ 14:39:08
Postat av: Anonym

Finns enhörningar på riktigt

2015-06-11 @ 14:39:09
Postat av: Anonym

Finns enhörningar på riktigt

2015-06-11 @ 14:39:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0