Serietecknarskola på Åbergs Museum!

4/3-12
Jag måste säga att så SJUKT svårt och påfrestande som det var att för det mesta förgäves söka jobb efter gymnasiet så är jag så otroligt tacksam att jag inom ett år lyckades få jobb på Lasse Åbergs konstmuseum
(
www.abergsmuseum.se) i Bålsta där jag bor, inom ett år efter studenten!

Jultomtens verkstad

Jag ska inte orda så mycket om detta i det här inlägget men jag tänkte bara fatta mig lite kort om vad jag jobbar med på Muséet!

Jag började jobba som guide där(mycket tack vare serietecknaren Ola Skogäng som uppmärksammade vissa "guide-kvalitéer" hos mig under min Disneyutställning som den här bloggen från början handlade om) under februari 2011 och några månader senare fick jag även börja jobba extra i caféet.

Under hösten 2011 fick jag en förfrågan av Carina(min chef) om jag skulle vilja hålla en liten serietecknarskola för barn under höstlovet!
Jag blev både jätteglad och jättenervös på samma gång! Jag har aldrig sett mig som duktig på serier(det är skitsvårt ju!!) men snart förstod jag att nivån på kursen skulle vara så pass grundläggande, så med lite hjälp av Ola hur jag skulle gå till väga gick det jättebra och var jätteroligt!

Lasse Åbergs



Då serieskolan gick så pass bra under höstlovet beslöt vi att ha serieskola även under sportlovsveckorna, och det är därför jag nu gör det här inlägget.
Under dessa lektioner har jag en del genomgång med barnen om vad man ska tänka på när man ritar serier och de får lite uppgifter osv. och detta gör att det blir mycket tid när jag bara sitter och de ritar så därför började jag också rita lite under tiden de gjorde uppgifterna.
En dag hade jag två mycket engagerade och duktiga flickor som blev väldigt förtjusta i en kladd-bild jag gjorde av Kanon Wakeshima och de lyckades efter ett tag få mig att LOVA att lägga upp den på mig blogg!

Då jag ytterst sällan brukar lägga upp "random kladd" som jag kallar det så gick jag väl lite motvilligt med på det, men tänkte sen att "äsch, varför bara lägga upp färdiga, noggranna konstverk? Väldigt mycket som jag gör blir ju faktiskt aldrig mer än kladdiga skisser och konceptbilder, så då det endå är en viktig del i mitt tecknande så kan jag endå lägga upp lte sånt också!"

Hjort
(Bland det vanligaste motivet jag gör när jag bara sitter och kladdar, är hjortar, så naturligtvis blev det en del såna under dessa ritstunder!)

Dock, måste jag be om ursäkt till dessa flickor i förväg, dels för att det tagit ganska lång tid innan jag hunnit ta mig tid att skriva detta inlägg(jag har varit så galet upptagen, så jag har verkligen inte haft tid, förlåt!) men mest för att bilden som jag lovat att lägga upp vägrar låta sig skannas(vi ha nyligen skaffat en ny skanner som vi inte är helt sams med så att säga)!
Däremot så kladdade jag fram en till bild av Kanon Wakeshima några dagar senare under en serielektion. Den här bilden är näst intill identisk med den jag gjorde först, men denna blev bättre och datorn kunde ta emot den, så jag hoppas det är okej att jag lägger upp den istället?

K. Wakeshima i kulspets
(Jag vet att bildkvalitén är kass, sorry!)

Men jag vill åter påpeka att det här är en ganska oseriös bild jag gjort på fri hand, så jag vet att det inte ä specielt lik Kanon i ansiktet och det är mycket som inte blev bra(men för att vara något så oseriöst så är jag endå ganska så nöjd, faktiskt!), men det är väl så det är med dessa "Random kladd-bilder"? Annars skulle jag ju inte kalla det för kladd! Xp Det är inte meningen att det ska vara världens snyggaste konstverk direkt, utan det är egentligen bara träning(som dock är ack så viktig för att utvecklas!!)! =)

Kanon Wakeshima

Och bara för att jag är en sån obotlig nörd så mååååååste jag ju bara lägga upp en bild på hur Kanon W. ser ut på RIKTIGT!

Jag är säker på att jag kommer skriva mycket mer om Åbergs Museum, konsten där, mina tankar kring den, mitt jobb som guide i detta konstmuseum mm. men för denna gång är det tack och gonatt!

Nu ska jag mysa i soffan med en kopp varm mjölk, 86% choklad, apelsin och titta på "Äkta Människor"! Sov gott, kära vänner!<3

//F0NFE

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0