KALENDER- Konst på ficka!

17/1-12
Nu ska jag göra ett inlägg som jag egentligen tänkt göra sen tidigt i höstas(jag är seg jag veeeet! >.>)!

Insida Filmtema

Liksom förra och förförra året köpte jag även i år en kalender man kunde göra egen framsida till, men i år gjorde jag även baksidan! Jag har jämt så svårt att bestämma vad jag ska välja att ta med på bilden(jag vill ju ha ALLT!!) så för att underlätta valde jag att lägga alla filmrelaterade bilder på baksidan!


FRAMSIDA

När jag väljer ut vad som ska vara med i bilden vill jag ju som sagt var ta med ALLT jag gillar men då det aldrig skulle rymmas på ett snyggt sätt så får jag nöja mig med att sålla ner det till de ämnena som ligger mg varmast om hjärtat just de dagarna då bilden görs!

framsida kalender 2011/2012

Jag blev hyfsat nöjd med framsidan, vissa saker blev inte helt bra, men helt okej! Jag tänkte ta upp hur jag tänkt angående de saker jag valde att ta med!

-Ansiktet i högra hörnet, vargen vid skogen, solnedgången och månen:
Under våren 2011 dog en av mina vänner, vilket naturligtvis påverkat mig enormt, så självklart ville jag ha med henne.
Jag förknippar henne otroligt mycket med skog och natur, och även djur som drakar och vargar.
När bilden avslutats insåg jag att jag inte var nöjd med att ha en solnedgång i bakgrunden. Ullis(kompisen) älskade månen och natten, så därför lade jag till en svart måne i bakgrunden men ett "U" i.

- Kaninen i högra kanten:
Även min(och familjens) kanin, Zissela, dog 2011, några månader efter Ullis. Eftersom jag haft henne sen jag var 13 var det otroligt tungt(särskilt med tanke på att jag definitivt inte återhämtat mig från Ullis död).
Därför ville jag även ha med en bild på henne. Vid hennes huvud är det även ett "Z" med ett treklöver.

- Den svarta siluetten i mitten och den lila ormen i nederkanten:
Jag har varit väldigt inne på "egen" konst under 2011 (2012 är svårt att säga än så länge) och ville därför ha med två egna karaktärer, nämligen två alter egon.
Jag valde siluetten som representerar det omedvetna och den lila ormen som representerar min virriga, spontana och flummiga sida.

- Citatet:
Jag tog även med citatet "Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen" just för att det är så sant som det är sagt!

- Jag:
Jag tyckte att eftersom jag endå själv är huvudperson i mitt eget liv kunde jag gott får vara med denna gång! Jag håller även i en tekopp för té är mitt livselixir som jag åtnjuter varje dag!

- Böckerna: Jag läste i princip inga böcker överhuvudtaget under hela gymnasiet och året efter, men i somras började jag faktiskt läsa igen! Jag tog då med några av mina absoluta favoritböcker:

- "Bröderna Lejonhjärta" som jag läst 9 gånger och fortfarande älskar(det är SÅ mycket i boken som inte tas upp i filmen!)!
- "Harry Potter" för att jag älskar de böckerna!
- "Jolly" som är en otroligt rolig bokserie om en klantig och otursförföljd tonårstjej under typ 80-talet. Jag var TOKIG i dessa böcker när jag var typ 14 så de är otroligt nostalgiska!
-"Kulla-Gulla" som också är en galet nostalgisk bokserie, som jag för övrigt upplever är SJUKT underskattad! Den är fantastiskt bra, mycket episk och ofta mycket tung och mörk!
-"Det Levande Slottet" vars filmatisering av Studio Ghibli jag verkligen avgudar! Boken är också svinbra och otroligt ROLIG!

-Geten:
Jag älskar ju getter som bara den, och just när den här bilden gjordes var jag lite extra inne på getter och tyckte därför att jag borde ta med en sådan!

-Åbergs Museums logga:
I början av 2011 började jag jobba som guide på Lasse Åbergs konstmuseum här i Bålsta! Senare började jag även jobba extra i caféet och under hösten fick jag också hålla i en liten kurs i serieteckning för barn, så Åbergs Museum har påverkat mig otroligt mycket under 2011!

- Pensleln och pennan i nedre högra hörnet:
Under 2010 efter gymnasiet målade och ritade jag väldigt lite, men under 2011 efter att jag fått jobb på Åbergs började jag måla lite mer(tack o lov!) så därför var det ju passande mä lite rit-verktyg!<3




BAKSIDA

Eftersom film påverkar mig enormt mycket och är en stor och viktig del av mitt liv så har framsidorna till mina kalendrar alltid innehållet en eller flera karaktärer från filmer. Men det är så sjukt svårt att välja så i år beslutade jag att göra en baksida som BARA innehöll element från filmer och tv-serier!
Jag lyckades få plats med 25 stycken(en bild för varje film/serie)!

baksida kalender film-tema

Jag tar upp de olika sakerna uppifrån och ner:

1. Hauru och Calicifer- "Det Levande Slottet"
2. Peter Pan- Disneys klassiker "Peter Pan"
3. Borgen- Mattisborgen från "Ronja Rövardotter"
4. Trädet- "Das Singende Klingende Bäumchen"
5. Mew- "Pokemon"
6. Fjäril- "Bambi"
7. Saxar- "Edward Scissorhands"
8. Falcor(vit drake)- "The Neverending Story"
9. Snusmumriken- "Mumin"
10. Nightcrawler (blå svans)- "X-Men Evolution"
11. Öga- "3x3 Ögon"
12. Julstjärna- "Jul i Kapernaum"
13. Uchihas klanmärke- "Naruto"
14. Månstaven- "Sailor Moon"
15. Fjäder- "How the west was won"
16. Sparv- "Pirates of the Caribbean"
17. Röd karamell- "One Missed Call"
18. Spritflaska- "Lilla huset på prärien"
19. Asterixs hjälm- "Asterix och Obelix"-filmerna (tecknade)
20. Digikontroll- "Digimon"
21. Cigarr- "Jönssonligan"
22. Mrs. Brisby- "Secret of the NIMH"
23. Glastår- "Glasblåsarns barn"
24. Alice- "Alice i Underlandet
25. Gin/Silver- "Ginga Nagareboshi Gin/ Silver Fang"

Citatet i mitten kommer från den svenska dubben i "Silver Fang" och lyder:
"Din bror kommer att dö som en äkta Igakrigare! Du är också en Igakrigare, slåss och dö som en sån!!


Vad som mer är nytt för den här kalendern är att jag även piffat till insidan! Ibland är det bara blandade klistermärken, bilder jag målat eller bilder jag klippt ut och klistrat in, och ibland är det olika teman!
Här följer några exempel:

Insida

Insida

Insida

Insida

Men nu ska jag äta mörk(86%) choklad mä varm mjölk!<3 Ha det gött!

//F0NFE



Kommentarer
Postat av: Tanya

Vad fint du målar! <3 Du har verkligen talang :)

Tycker att du borde rita en header till bloggen också, vore asnice ^^



Ang. Peter Pan, fick du nånsin nån intervju med Anders eller hur gick det? (längesen)

/Tanya

2012-02-22 @ 22:35:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0