-II God natt Bäbis II-

22/09-11

Idag tänkte jag(som vanligt) att jag ska skriva ett ganska så kort inlägg(håller på att svälta ihjäl!), men inte desto mindre viktigt.

Zissela o jag

För några månader sedan dog min(och familjens) kanin, Zissela. Hon blev nästan 8 år.
Eftersom hon var så pass gammal så var det inte helt oväntat, men helvete så tomt dä blir efter de små liven.
Och det blev inte mindre jobbigt av att en kompis några månader tidigare också dött.
Jag hade Zissela under hela mitt liv som tonåring(fick henne några dar innan jag blev 13 och jag fyllde 20 i februari) vilket känns helt galet länge såhär i efterhand. Tänk bara va mycket jag ändrats under de åren. Men hon fanns alltid där.



Kaniner hör till ett av de djuren jag alltid tyckt är väldigt svåra att rita, och jag har därför gjort som jag ofta gör mä sådant jag tycker känns för svårt att teckna; jag undviker dä.
Dock inspirerades jag ändå väldigt mycket av Zissela och hon gav mig energin att ta steget till att vilja börja teckna kaniner(jag hade ju för tusan en livs levande ursöt modell!)!
Tyvärr så blev det inte förrän efter hennes död som jag verkligen tog tag i den delen av mitt tecknande, men hon är den första referensen jag tänker på när jag nu tecknar kaniner.

Zissela och bror
Det är galet vad mycket egenheter en sån lite rackare kan rymma! En av Zisselas var att hon vägrade gå på golvet om det inte fanns en matta där och hon gick då inte en centimeter utanför denna! xD
Här ä hon o min brorsa på köksgolvet.

Zissela o jag
På kvällen var hon alltid extra kelig(särskilt när man skulle borsta tänderna) och hon bodde i badrummet om nätter och kvällar(dagtid var hon ute) så man fick jämt sällskap på toan! Då hoppade hon fram o la sig mellan ens fötter<3

zissela
När jag va liten(typ lågstadiet) hade vi en annan kanin som hette Sussi. Hon var stor, grå och väldigt tuff och kaxig. Kom det en katt fram till hennes bur skrämde hon bort den! xD Dock var hon inte överförtjust i sån där stereotypisk kaninmat som morötter och sallad som de alltid är i barnböcker så jag tänkte att det är bara nån myt.
Men Zissela sket i min teori för hon var tokig i morötter! Och eftersom hon var vit så blev det ganska uppenbart när hon ätit sitt orangea godis! xD
(dock får kaniner inte äta mkt av grönsaker o sånt, utan det ska främst vara hö och vatten! Annars ökar risken för sjukdomar mm!)


Vad har detta då med min konst att göra? Dels som jag tidigare sa, så inspireras jag mycket av Zissela och hon ökade min vilja att verkligen vilja lära mig rita kaniner, men strax efter hennes död så målade jag även ett porträtt av henne, till hennes minne.

Ofärdigt porträtt av Zissela
Jag blev väldigt nöjd med både skissen och efter att jag fyllt i linjerna! Det tog ett tag innan jag kom på vad som mer skulle vara med på bilden, men bestämde mig tillslut för att ta klöver, för det älskade hon!

Porträtt av Zissela

Jag var(och är) väldigt nöjd även med slutresultatet! Särskilt med tanke på att det är en av mina första och enda seriösa kaninbild på väldigt länge!
Det enda jag stör mig något på är att färgerna gärna fått vara varmare, för hon va så varm o go<3
Jag ville också vara väldigt noga med att man såg hennes ögonfärg, för de flesta kaniners ögon är mörkbruna eller röda(om kaninen är vit) men Zissela hade blå ögon! Jag tyckte det va så roligt, för hon och jag hade i princip exakt samma nyans på ögonfärgen! (De blev aningen för mörka på min bild)

När bilden var klar skrev jag datum på baksidan tillsammans med texten "God natt bäbis". Sedan satte jag in den i en ram jag valt ut som mall till bilden och målade denna vit.¨




Nu ska jag göra mig en omelett med räkor, svamp, gräslök och vitlök!<3

//F0NFE


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0