LAJV-illustrationerna Del 1: Blandade skisser

9/3-11
Jag har nästan hela mitt liv vetat att jag vill jobba med konst, men ja har haft svårt att bestämma mig för ett specifikt konstnärsyrke för jag gillar en massa olika inriktningar! xD Dock, ett yrke jag verkligen skulle vilja jobba med(åtminståne ett tag) är illustratörsjobb(till främst sago-och ungdomsböcker)!

John Bauer
(Illustrationerna o John Bauer-böcker ä ju fan TO DIE FOR alltså!!)

Och för nån månad sen damp det plötsligt ner ett tillfälle att pröva på detta! Jag fick höra av min kompis Ylwa att hennes kompis skulle göra en Lajv-bok för nybörjarlajvare som projektarbete i 3:an och behövde någon som kunde göra illustrationerna till boken, och jag fick då förfrågan!

Först blev ja GRYMT smickrad och sen fick ja PANIK! xD Det jag främst ska måla, är olika varelser som älvor, skogsrå, knytt, troll, orch och lite annat smått och gott.
Skogsrå och älvor känns lungt för det är lite mera min stil så att säga, men ORCH är ta mig tusan så långt från sånt ja ritar att jag nästan TRILLADE AV PINN när ja såg referensbilderna jag fick(så ja får inspiration och nåt att gå på liksom)!

Dock blev jag ändå riktigt inspirerad av mitt samtal mä Johanna(som håller i projektet) o satte igång mä ett par skisser nästa dag.

Orch och Kapull

Jag började mä att träna på Orcher och Kapuller/Dagaluscher(nån sorts svarta, coola varelser) för ja visste redan innan att det skulle bli sjuuuuukt svårt och ja hade rätt, för typ 2 skisser senare hade ja dött på bordet av illvilja mot dessa svårtecknade släkten! xD

Jag ansåg att orcherna bara såg ut som lessna zombiesar o Ylwa slog senare huvudet på spiken när hon sa att Kapullen bara såg ut som en vanlig gubbe mä lösnäsa! xD
Dock sa hon också(hon ä också lajvare så ja har fått en del tips o pepp av henne också<3) att jag endå tänkt rätt mä orcherna och att de inte va riktigt så katastrofala som jag trodde så jag hoppas att det stämmer även om jag fortfarande skäms över dessa bilder! xD



Orchbild nr.2

Efter det första "Orch-fiaskot" dog min energi lite, men för några dar sen tog jag mig i kragen och gjorde ett nytt försök och NU tycker jag i alla fall att det blev bättre även om de definitivt inte är perfekta!
Mitt självförtroende dog dock lite till när min brorsa
tveksamt betraktade orchhuvet uppe i det vänstra hörnet och sa efter en stund att "det ser inte ur som en orch, utan bara som en elak gubbe" typ. Tack tobbe.
Men när jag gjort den i det nedre hörnet sa han att det såg bättre ut i alla fall xD


Dagalusch och Kapull

De näst svåraste varelserna var Kapuller och Dagaluscher(asså dessa skumma namn! xD Själv lajvar jag inte så ja har verkligen INGEN koll! xD)
Tack och lov känns de inte lika svåra som orcher och trots att de ändå är svåra så tycker jag de är riktigt roliga att rita och jag älskar deras stil och kläder!



Skogsrå och troll

TACK OCH LOV FÖR SKOGSRÅ säger jag bara! xD Skisserna blev inte fantastiska direkt(närbilden på huvet blev inte bra men helkroppsbilden blev rätt okej) men skogsrån känns inte som ett problem för de är lite mer min stil, men däremot trodde jag att troll skulle bli en JÄTTEUTMANING som typ Orchen!
Men När jag skissat trollet på stenen så var jag endå ganska nöjd(närbilden blev sämre dock) så det hoppas jag ska lösa sig fint på den riktiga bilden också^^



Älva, vätte, knytt

Älvor ä också en av varelserna som inte känns som något jätteproblem, men jag var lite småorolig för knytt och vättar och helt ärligt vet jag inte vad jag tycker om dessa skisser så jag väntar på respons från Johanna(men om nån annan också har lite tips och råd så säger ja inte nej xD) så jag kan sätta igång med de "riktiga" bilderna xD



Att skissa upp alla dessa varelser, varav de flesta är helt obekanta för mig, har varit en riktig berg-och dalbana men jag har kommit fram till slutsatsen och FAN VILKEN ROLIG UTMANING!!
Visst, att rita orcher ä INTE det roligaste jag vet, men jag har redan lärt mig en massa och även om vissa varselser är mindre kul än andra betyder det definitivt inte att jag inte tänker anstränga mig lika mycket med dessa, NIX jag tar jäkligt seriöst på det här beställningsjobbet och gör mitt allra bästa och hoppas att jag lever upp till förväntningarna! ^^

//F0NFE

Kommentarer
Postat av: Ylwa

FETT BRA!!! Jag är imponerad! Du skulle kunna ha varit lajvare :P

2011-03-09 @ 20:56:41
Postat av: johanna

WOHOOO!! fan vad grymma! det ser jättebra ut^^ Blev typ sjukt glad nu! hela min vecka är gjord<3:D

2011-03-09 @ 20:58:51
Postat av: Fonfe

Haha tack så mycket! Va lättad ja blir! Ja hade faktiskt lite ångest över om ja gjort rätt elr inte! XDXDXD men men, ja ska inte ropa hej än, för ja har alverna kvar också! xD

2011-03-09 @ 21:23:53
Postat av: frida

åh kussen <3 du är så himla duktig! john bauer är helt underbar.. bra inspiration! keep up the good work (:

2011-03-09 @ 21:33:29
URL: http://fridagrabs.blogg.se/
Postat av: Charlotta L.

Jag tror du ska tänka med orcherna litet skallben och stooooor käke.



Sen känns trollets personlighet väldigt off (för söt dessutom) tänk på dom lite mer som monster :3



do likie dom små kapullerna

2011-03-09 @ 22:08:12
URL: http://crookedcat.blogg.se/
Postat av: Fonfe

Ylwa: haha tack så mkt!<3



Frida: taack! fast ja inspirerades inte av john bauer, bilden va bara där för att dä passade till inlägget! XDDXD



Lotta: ja vet, asså de jäkla orchhuvena ä dä värsta! xD

Jo fast som ja har fattat dä så ä de lite mer så i "lajvvärlden" xD men ja ä ingen trollexpert! xD

Ja, asså kapullernas stil va fett najs så de gillar ja också! xD

2011-03-10 @ 20:20:29
Postat av: Ewe

Gud vad snyggt:3!! Ver hur svårt de är att rita fantasy varelser!! XD

2012-04-02 @ 17:20:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0