Moderna Muséet: FÅGELTANTEN<3

8/7-11
Kära nån så oduktig ja ä på att skriva ofta! Fy på mig! Xp

Aja, nu ska ja i alla fall ÄNTLIGEN skriva om ett av mina verk jag varit SJUKT sugen på att skriva om ända sen jag började blogga om min konst, nämligen:

FÅGELTANTEN!
Under höstterminen i 3:an så var jag, Ylwa, Tanja(en annan klasskompis) och Marina(gick i klassen under) med i ett projekt på Moderna Muséet i Stockholm som hette "ZON MODERNA". Det innebar att flera ungdomar(ca 15 stycken tror jag vi var) från olika skolor i sthlmsområdet tillsammans skulle göra en utställning på Moderna Muséet. En av handledarna var då också en verksam konstnär som skulle hjälpa oss med tips och idéer osv. Konstnären som var med på vårt projekt hette Anné Olofsson(va dä olofsson? jag ä skitdålig på namn! ^^'') och va fett grym! Jag kommer aldrig glömma den enorma solrosen hon snackade om en gång! xD

Det här projektet har dem både höst och vår med olika ungdomar varje gång och varje gång är det ett nytt tema!
Vårt tema var Dali, och vi skulle då hämta inspiration från en Daliutställning de hade på Moderna då!

Och det var sannerligen en inspirerande utställning, med allt möjligt från tavlor och filmer till kläder och andra spännande prylar!

Dali

Dali-parfym

Hummertelefon!

Dali-tavla

Dali-klänning

Dock fick jag inte inspirationen till mitt verk från utställningen utan min idé växte snarare fram när jag satt hemma och kladdade på ett papper(innan jag ens sett utställningen xD) och jag gillade idén så mycket att jag behöll den även efter att jag varit på utställningen.
Problemet var ju då bara att man skulle även motivera för handledarna VAD man ville göra och VARFÖR och VAD som inspirerade till det osv.
Så jag svängde ihop nåt rabbel som jag inte minns vad det var, men de gick på det i alla fall och jag fick göra mitt verk!






Min orginalidé var att det skulle vara en överdel med en mänskligkropp(jag skulle då använda en skyltdocka) varav hon(det skulle vara en kvinna) även skulle ha ett enormt afrohår och från midjan och ner skulle det vara en enorm fågelbur.
Sen började jag experimentera med att hon ev. skulle ha en fågelmask på sig och detta ändrades senare till ett fågelhuvud rätt och slätt!!

Huvud

Och här ser vi då ett väldigt ofärdigt fågelhuvud jag gjorde med hönsnät, papiér maché och även en lerstomme till näbben!

Huvud

Fjädrar på huvudet nu!

När jag sedan började klä mitt verk i fjädrarna började verkligen min då nya vision framträda som jag ville!
Från början skulle hela verket vara mera "rent" och vackert på ett lite surrealistiskt vis, men från det att idén med fågelhuvudet kom upp gick jag istället mot en mörkare, trasigare och mera djurisk känsla!

Färdigt huvud!

Trots att jag ändrat nästan allt från originalkonceptet så behöll jag endå afrofrisyren! Dock blev det mer en mohawkfrilla elr vad det nu heter, och inte fullt så enorm jag från början tänkt!

Och buren blev problematisk redan från början då vi inte had möjlighet att få till så starka och stor järnstänger som skulle krävas så jag började av en slump experimentera med florpapper och tapetklister och det visade sig vara precis vad som behövdes!

Halvfärdig kjol

Till en början tänkte jag faktiskt att kjolen skulle se ut såhär(jag blir alldeles full i skratt såhär i efterhand, för den ser ju inte klok ut! xD)! Dock ändrade jag mig snart och tänkte att jag då skulle måla kjolen svart och hoppas att papprerna inte plattade till sig alltför mycket!
Tack och lov ändrade jag mig återigen och klistrade på ett nytt lager av svarta florpapper!

Klar!

Och det var det sista som gjordes! Sen var den ÄNTLIGEN klar! Dock gjordes faktiskt nästan allt arbete på bara TVÅ DAR!! HELT SJUKT! Jag som är segheten själv! Men att den blev klar i tid var faktiskt också mycket tack vare Ylwa som blev klar tidigt med sitt verk(som väntat av fröken snabb! XD) och hjälpte mig massor med allt grundarbete första dan!


Under själva vernissagen så var det en himla massa folk där och då var jag riktigt stolt kan jag säga!
Mitt verk stod ut mycket och kom verkligen till sin rätt kände jag och till och med självaste chefen för Moderna Muséet uttryckte intresse för skulpturen så då kände jag nog att jag växte några centimeter!
Och trots att det var massa jobb och drygheter på vägen så är jag endå så SJUKT glad att jag verkligen lyckades, och framför allt att jag gjorde något stort och överdådigt istället för nån liten tavla eller nåt som jag lika gärna kunde gjort hemma!

Vernissagen!

Vernissagen!

Jag och Fågeltanten!

Fågeltanten!



Efter utställningen var över nån månad senare så lyckades vi efter mycket om och men baxa in hela Fågeltanten och vår bil och tog hem henne! Därefter försökte jag hitta någon som kunde tänka sig att "ta sig an" henne så att säga, men det var trögt(inte så konstigt med tanke på hur stor plats den tog!) och tillslut blev vi tvugna att slänga kjolen eftersom jag skulle ha fest och den tog alldeles för mycket plats!

Kraam!<3
Hon va sjukt mysig att krama! Här har dock blivit dvärg för tillfället för det här ä precis innan jag och Ylwa skulle ta henne till skolan, så ylwa tog träfoten och jag tog tanta' själv! xD

I skolan!

Senare ville dock mitt gymnasium dock ta emot den, så för tillfället(om de inte dödat henne xD) så står hon förhoppningsvis i bildsalen just nu! Och jag har hört av min gamla serietecknarlärare att eleverna faktiskt använder min fagra skapelse som inspiration till egna verk av och till, så det är inte utan att man känner sig riktigt stolt!


Jag hittade aldrig direkt på något namn till det här verket(som för övrigt är det största verket jag någonsin gjort hittills och även ett av dom jag ä mest stolt över!) och jag vet egentligen inte varför. Jag tror det kan ha att göra med att projektet också hade väldigt många baksidor, där jag bland annat inte riktigt alltid kom överrens med den ena av handledarna, det var drygt som tusan att pendla ända in till sthlm så ofta och lite annat och så, så i början kallade jag nog mest verket för "den jävla fågeltanten" elr nåt, och nu hänger namnet kvar som ett komiskt smeknamn! xD

Dock finns det hur mycket som helst jag skulle kunna berätta om ZON MODERNA för vi gjorde även en massa annat både med och utan anknytning till konst, det var lite drama, massa skoj, lite mer drama och tonvis mä flumm såklart!! XDXDXD
Men även om projektet hade sina dryga stunder så är jag GRYMT glad att jag deltog för det var en häftig upplevelse och jag lärde mig massor som konstnär så jag är endå enormt tacksam!

Men nu har jag bara rabblat på och och skrivit och skrivit o över en timme(det är inte BARA som jag ä långsam utan vår dator ä hiiiiimla seg så det tar allt sin tid att lägga upp bilder! >.<) så nu är det gonatt, glad midsommar i efterskott, godmorgon i förskott och goodbye!

//F0NFE


 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0