VäggUpplägg

19/03-10 Jag har till utställningen bokat alla 6 väggarna. Eftersom jag inte längre ska använda lokalen som jag tänkte från början är utställningen nu planerad att vara i foajén istället (utanför biblioteket typ). Dock har jag inte fått bekräftat från Susanne Karlén att det är ledigt där ännu, men jag hoppas verkligen att det är det för jag vet ärligt talat inte vad jag gör om det är upptaget.
Meningen med att ha utställningen i ett separat rum som jag hela tiden strävat efter var att skapa som en "värld av Disneys klassiker", men eftersom jag inte längre kommer vara i ett sammanhållet rum på samma sätt, så måste jag skapa känslan av en annan värld på annat vis. Så jag har tänkt att då ställa väggarna som i en cirkel men en ingång så de endå bildar ett rum. Jag är nämligen rätt säker på att jag får plats med allt på insidan av väggarna (utom den stora banderollen som jag planerar att hänga på utstidan för att dra folks uppmärksamhet dit).
Jag har inte bestämt exakt på pricken vad som ska hänga på vilka väggar, men jag har bestämt att det ska hänga i en någotsånär kronologisk ordning som man följer antingen motsols eller medsols (jag tänker mig hela tiden att man ska gå motsols, men medsols känns nog naturligast så det kommer förmodligen bli det).

Jag tänkte skriva väldigt kortfattat hur jag på ett ungefär tänker mig uppdelningen av saker på väggarna:

Vägg 1: 30-talet, lite snack om dubb och omdubb, ordförklaringar och begrepp (förklaringar av en del ord som kan vara svåra för en del att förstå, som tex "konceptbild" och "storyboard")
Vägg 2: 40-talet
Vägg 3: 50-talet
Vägg 4: 60-och 70-talet
Vägg 5: 80-och 90-talet
Vägg 6: dokumentation (egna tankar om projektet, massa foton och skisser och bilder)

Att det hänger två årtal på två av väggarna beror på att jag jobbat mindre med dem och därför inte har lika mycket att hänga upp. Till exempel 70-talet har jag ytterst lite material till så det skulle bara se löjligt ut om det hängde för sig självt på en vägg, och eftersom jag inte gjort jättemycket med 60-talet heller så passar det bra att hänga dem tillsammans, och likadant med 80-och 90-talet.

Däremot så måste både 30-talet, 40-talet och 50-talet ha egna väggar. 30-talet har jag inte jobbat jättemycket med, men jag behövde få plats med andra saker som jag anser kan vara bra att läsa INNAN man börjar läsa om klassikerna. 40-talet säger nästan sig självt: Bambi (en av mina favvofavvofavoriter).

Något som jag inte var beredd på i början av projektet var att jag skulle tycka så enormt mycket om att jobba med 50-talet. För det första innefattar det två av mina favoritklassiker (Peter Pan och Törnrosa) som DESSUTOM var dubbeldiscar, vilket innebär en massa fakta som jag måste ha en massa bilder till, vilket innebär att det kommer kräva mycket utrymme.

En annan klassiker från 50-talet som jag aldrig kunde tänka mig att jag skulle tycka så enormt mycket om att jobba med var Alice i Underlandet. Jag är nämligen inte alls förtjust i den klassikern, den hör till de jag nästan tycker minst om. Däremot älskar jag flera av karaktärerna, jag älskar musiken, jag älskar historien och Alice är en av de karaktärer jag tycker är allra roligast att rita. Därför tycker jag att det egentligen är väldigt konstigt att jag inte alls är så förtjust i att titta på filmen.
Det har dock varit lite problematiskt att vilja jobba så mycket med den eftersom jag endå vill ha balans mellan mängden bilder och fakta. Dock fanns det inte några jättemängder med fakta på Alice-dvd:n så om jag ska göra fler bilder till den klassikern så får de hamna i dokumentationsdelen med de andra överflödiga bilderna (det kommer garanterat bli en hel del Bambi där).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0