Fakta- 60-talet

9/2-10 I helgen knegade jag på som vanligt med projektet (fortfarande faktadelen). Jag måste medge att det börjar kännas en aning långrandigt. Visst är det olika fakta på varje klassiker och väldigt intressant, men man jobbar ju likadant med alla. Först ta faktan från dvd:n (kan ta mellan 20 minuter till flera timmar), sen välja/plocka ut faktan som ska finnas i utställningen (kan ta upp till ett par timmar om det är mycket fakta) och sedan renskriva allt (det går vanligtvis fortast, men även det kan ibland ta några timmar).

Men när jag har ångan uppe så brukar det endå bli ganska mycket gjort så det känns ju att det går framåt i alla fall. Det jag fick gjort i helgen var: 

-ta klart faktan från Pongo
-börja plocka ut faktan från Pongo 
-ta fakta från svärdet i Stenen 
-renskriva Svärdet i Stenen
-renskriva Peter Pan
-plocka ut faktan till Mulan
-började ta fakta från Djungelboken

Så nu är jag alltså klar med 50-talet (minus Lady pch Lufsen och några till som jag inte har på dvd men de klassikerna får vänta så länge) och har kommit ungefär halvvägs på 60-talet. Eftersom jag även jobbade på Mulan så har jag börjat lite smått på 90-talet men jag har bestämt att för att hålla det lite mer organiserat så jobbar jag nu med klassikerna årtiondevis, så jag får en tydligare överblick över vad som är klart och inte.
60-talet är hittills det jobbigaste årtiondet jag arbetat med. Delvis är det för att jag förmobligen inte kommer att jobba så mycket med dem men främst för att 2 av de 3 klassikerna är dubbel-discar, vilket innebär att det är väldigt mycket fakta (brukar bli runt 12-15 sidor) så det är väldigt tidskrävande och jag tappar lusten ganska lätt, men jag får jobba på så jag kan sätta igång med 70-talet.
Något som är bra angående faktan däremot är att jag har tagit fakta från alla dubbeldiscar utom en (Pinocchio), så förmodligen kommer faktaarbetet att gå fortare efter 60-talet, eftersom enkeldiscar oftast går mycket fortare att jobba med (blir oftast ungefär 1-4 sidor fakta). 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0