Almanacka: En onödig kostnad för min del??

10/12-10

Almanackor kan vara himla praktiska! Om någon frågar om man ä ledig ett visst datum kan man snabbt o lätt kolla upp i sin almanacka om något ä uppskrivet, o om det ä dä tomt, så ä man ledig! Så enkelt!
Tyvärr ä ja inte så duktig på att faktiskt ANVÄNDA min almanacka...! ^^''
Visst, ja har den mä mig fett ofta o så, men hur mycket har ja egentligen skrivit i den??
Dock gillar ja den väldigt mycket för ja har senaste två åren köpt såna där almanackor där man kan göra en EGEN framsida! Skitnajs ju!!

Almanacka 2008/2009      Min almanacka 2010/2011
Min almanacksframsida i 3:an              Min almanacksframsida året efter gymnasiet                   

Sen slog dä mig: köper ja almanackan bara för att få göra framsidan..??
Ja ä faktiskt lite osäker! Ja hoppas det inte är så för dä ä nog slöseri mä pengar, för bilder kan ja ju göra utan att ja måste sätta dem som framsida i en almanacka ja knappt använder! XDXDD
Fast sen kom ja på att, när de perioder då ja INTE haft en almanacka, då har ja verkligen BEHÖVT en!
Det kanske är en vanesak? Alltså, eftersom jag ganska många o långa perioder varit utan almanacka så har ja ju vant mig att ha allt i huvet(vilket inte alltid ä så praktiskt) så även fast ja faktiskt KAN skriva upp dä nånstans så struntar ja kanske omedvetet i dä bara för att ja ä så van att inte skriva! xD  Typ...
Till exempel vet ja att ja o familjen ska på teater i slutet(26:e??) januari, men har skrivit in dä i almanackan kanske?? ICKE!


Det svåraste med att göra en egen framsida(enligt mig) ä att ja vill få med ALLT om mig! Liksom, dä GÅR inte!
Så ja har fått kompromissa o välja bort o göra X antal skisser innan ja kan börja med det som faktiskt ska BLI framsidan!

Almanacka 2009/2010

Detta ä almanackan ja hade i 3:an(2009-2010 typ)!
Jag inkluderade i denna:

"Silver Fang" (Kogahunden längst ner, längst fram) eftersom det är en av VÄRLDENS BÄSTA filmer/serier/mangor så den fick liksom representera hela mitt japan-manga-anime-intresse typ!


"Skog/träd/natur"(i bakgrunden av Kogahunden) eftersom jag älskar skogen o naturen! Den ger mig inspiration och lugn! O så älskar ja att promenera på såna där små o slingriga stigar i skogen!


"Disneyklassikerna"(Disneys logga+ Skogens Konung från "Bambi") eftersom ja ÄLSKAR Disneys Klassiker(varav "Bambi" ä en av mina favoriter!) Sen måste jag tillägga att den "orangebruna" färgen i bakgrunden ä egentligen guldfärg men den blev väldigt skum i scannern!^^''



"Fonfe"(siluetten längst upp i vänstra hörnet) eftersom han är en sådan viktig del av mig! Han ä både en karaktär(se bilden), ett av mina alter egon och så kallas ja ju även för Fonfe!


"Den rödhåriga kvinnan" o "den lila ormen" Fick symbolisera mitt konstintresse och hur detta ändrats och påverkats under Estetåren!(Ormen är också ett av mina alter egon! Den symboliserar typ min spontana, glada, galna sida! "Konventsidan" för att uttrycka det kort!)
Dessa karaktärer ä exempel på tecknarstilar o jag ALDRIG skulle gjort innan jag började på Estet! 


Jag är fortfarande nöjd med resultatet med tanke på hur lite utrymme jag hade(den ä typ drygt en decimeter hög o kanske 8 cm på bredden)!
Dock känns den liksom lite blek tycker jag. Jag borde ha använt mer målarfärg!



Nästa års almanacka, alltså ÅRETS almanacka(köptes typ i höstas nån gång) blev en ÄNNU större utmaning för mig!
Den va nämligen ÄNNU mindre än förra årets!! Eftersom jag insett att jag skrev så pass lite(för det mesta) i den så tänkte jag att den här gången räcker dä men en liten! (Den förra va ju ganska liten till ytan men den va fett TJOCK! Varje sida va bara EN DAG liksom!)
Så denna gång köpte jag en almanacka där ett uppslag va en hel vecka! Den va också smalare på höjden så det var SKITSVÅRT att pressa in allt ja ville ha(ALLT skulle ju såklart inte gått i vilket fall, men så mkt som möjligt!)!
Dock blev denna framsida mer inriktad på MINA verk än den förra!

Almanacka år 2010/2011

Det jag inkluderade i DETTA års almanacksframsida blev:


"Skog och natur"- Samma anledning som på den förra: Jag älskar skogen! Fast i denna bild ville jag även lyfta fram "mystiken" o "visheten" i skogen lite mer!


Egen karaktär: "Hjortvarelse"- En karaktär utan historia än så länge. Hornen växer i samklang med naturen: de växer ut på våren o slår ut i blom som under sommaren blir ett stort lövverk som sedan vissnar under hösten.
Sen till vintern drar de sig bakåt mot ryggen och ett gammalt hornpar vid ryggslutet går då av, och nästa år växer ett nytt par ut osv.


Egen karaktär: "Liten grå varelse"- En karaktär som är en av dem som jag ä mest inne på just nu! Dock vill jag inte avslöja hans historia än, utan det kommer senare!


"Siluett av flicka"- Eftersom kläder och accessoarer är en väldigt stor passion hos mig så ville jag även ta med nånting som kunde representera detta och det fick bli en flicka i en söt klänning med volanger och puffärmar, o en hatt och paraply! Jag syr ju även en del själv och gör också minihattar som jag säljer på "Uppcon"!


"SILVER FANG"- Ja ville ABSOLUT ha mä Silver Fang igen för dä ä liksom bland dä bästa som någonsin gjorts! Dock tog jag den här gången ingen random hund bara, utan nu fick dä bli "RIKI"!
Det va helt SJUUUUKT svårt att välja karaktär för ja älskar typ ALLA!! Så att jag tillslut valde just Riki berodde faktiskt främst på att hans färger passade bäst in med resten av bilden!


"MUSIK OCH BAMBI"- Jag tog med texten "Love is a Song" som fick representera "Bambi"(det är typ huvudlåten) och därmed Disneys klssiker och även musik i allmänhet (för vem älskar inte musik!)!


"FÄRGFLIMMER O DETALJER"- Jag älskar färg! O om nån frågar vilken färg som ä min favorit så ä dä väääldigt svårt att ge ett svar för ja älskar de flesta! xD Så därför tog ja med lite allmänt färgflimmer i bakgrunden av "Love is a Song"!
Sen ä dä även en rosett i nedre högra hörnet, o den ä väl där mest för att ja tyckte det saknades nån detalj typ, men den har ingen speciell innebörd. Men det ä ju också lite typiskt mig för i väldigt mycket jag gör så blir det ofta så, att jag hittar på elr/och lägger till massa grejs utan nån direkt anledning elr förklaring!



Jag är väldigt nöjd med resultatet av den här almanackan! Till skillnad från den förra är HELA denna bild gjord med målarfärg(akvarell) vilket ger ett mycket färgstarkare intryck! Till min förtjusning upptäckte jag också att det även går att göra en egen BAKSIDA till denna! Så det hoppas jag på att hinna mä innan jag måste skaffa en ny! xD


Nej, nu ska ja allt gå ut o ta mig en uppfriskande skogspromenad i vintervädret! Jag kan VERKLIGEN rekommendera skogspromenader nu för det ä så SJUUUUUUKT vackert mä all snö o frost! Dä ä som att kliva in i en hel fantasivärld!!


Adjö och god jul på er alla!<3


//F0NFE


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0