ARTIST BOOK!

1/12-10

                 Ex. på random Artist Book

I 2:an hade vi i uppgift att göra en så kallad "Artist Book". Enkelt uttryckt gör man ett konstverk där man utgår från en bok! Ett exempel ä i bilden ovan(som inte ä gjord av mig!) men de kan se ut precis hur som helst faktiskt XDXDXD



Boken jag valde att göra artist book av (vi fick välja på några som va utrensade ur biblioteket o skulle slängas) hette "Huggo Vampyrpojken och Sanningens Kyss".
Dock, efter att jag läst den så insåg jag att jag inte under NÅGRA omständigheter ville förstöra denna härliga bok! Dä hade ju varit annorlunda om den redan va trasig, elr allmänt tråkig att läsa, men dä va absolut INGET fel på den!
Den var väldigt fint tecknad, roligt skriven, söt historia och boken va i mycket FINT skick!!
Så jag ansåg att dä va REN IDIOTI att ta sönder en så bra bok, så jag valde att istället göra ett collage som skildrade karaktärens resa i boken.

Men av någon anledning va ja sjukt mycket segare än vanligt(ja jobbar ju så in i norden LÅNGSAMT!! >.<) trots att jag visste precis vad jag skulle göra och hur jag skulle göra.



Men dä enda som bläv gjort va faktiskt lite planering, målat lite på collaget och en bild på "Sockerskorpan"(en kvinna Huggo bläv kär i)!
Jag ä dock fortfarande mycket nöjd mä bilden, för den ser mycket mer realistisk ut än vad jag vanligtvis gör, särskilt när dä kommer till människor! Jag ä inte specielt förtjust i att rita realistiska människor, dä brukar inte bli så bra, men nu va ja ju tvungen! XDXD



 Sen när vi allteftersom fick nya uppgifter så trodde jag hela den här "ArtistBook-grejen" skulle ligga bakom mig och att läraren skulle glömt att ja inte gjort klart den, men chi fick ja!
Under vårterminen i 3:AN tog hon upp att "ja du har ju inte gjort klart din Artist Book, det måste du göra innan ni tar studenten" o ja ba NOOOOOOOOOO.......... Jag hade totalt lagt dä bakom mig så att behöva riva upp dä igen kändes riktigt surt, vilket jag tror syns i resultatet...



Jag skäms nästan för att säga dä, men för att fylla ut tomrummen i collaget o göra det lite intressantare så tog ja till den, i brist på tid o fantasi, failade lösningen: BLOD.
Visst, eftersom huvudkaraktären va en vampyr så va jag väl inte helt fel ute, men dä blev bara ingen bra lösning tycker jag.
Jag älskade idén till collaget men inte resultatet =/ Det gör inte riktigt boken rättvisa!

I högstadiet främst(även låg-o mellanstadiet, men främst högstadiet) gjorde jag ofta bilder mä en hel del blod som av många uppfattades som hemskt och groteskt, och jag höll mä om att jag tyckte dä va groteskt men det var något jag gillade.
Efter den här perioden under högstadiet insåg jag dock att en bild behöver varken bli grotesk, hemsk eller psykopatisk hur mkt blod den än innehåller, vilket jag har upptäckt att flera i min ålder inte riktigt verkat inse^^''
Så att ta till något som blod för att göra bilden mer intressant kändes lite fail, för så gjorde ja typ för några år sen o det kändes lite för passé nu^^'' Jag borde kommit på något bättre.
Men nu gled ja visst iväg på ett sidospår här! Dock va dä intressant så jag tar nog upp det här ämnet igen i ett separat inlägg!

Glad vinter på er!<3

//F0NFE

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0